Tenerife en La Gomera

3 november 2014 - Costa del Silencio, Spanje

Dinsdag 21 oktober na de hevige regenbuien is Rita aan boord gekomen. Dat was uiteraard heel gezellig. We hebben mooie wandelingen gemaakt in Noord Tenerife bij Anaga, een natuurgebied met steile afdalingen en stijgingen, en een wandeling naar een semafoor, die eigenlijk heel gemakkelijk leek, maar weer overging in geklauter en geklim. Daarbij hadden we een plaatselijk hondje als gids die met ons in de hitte heen en terug mee liep. De autowegen en paden waren zo goed mogelijk begaanbaar gemaakt na de regenval en het strand van Pesquera, dat aangelegd is met Saharazand,was gesloten vanwege de takken, het vuil en de modderstroom die een andere weg gezocht had dan de bedoeling was. Er lag zelfs een auto in de modder. We zijn toen bij alternatieve strandjes wezen zwemmen, die ik wist vanwege het duiken.
Santa Cruz heeft een gezellig centrum met veel winkels, markten en restaurantjes, waar het best de moeite is af en toe te gaan eten, wat wij dan ook gedaan hebben.

Maandag is Rita weer weggegaan en kwam Daan mij opzoeken. Weer heel gezellig. De eerste avond Santa Cruz laten zien, waar ik nu na 2 weken de weg wel weet. De volgende dag zijn wij vertrokken naar het zuiden. Er was weinig wind, en die draaide later ook nog naar het zuiden, zodat we verder op de motor tot om Punta Roja gevaren zijn, waar we geankerd hebben naast de landingsbaan van vliegveld Zuid, en lekker beschut lagen voor de voorspelde Noordoosten wind. Na een lekker ontbijtje in het zonnetje zijn wij vertrokken naar La Gomera. Onderweg kwamen wij 5 chillende of slapende walvissen tegen. Er zat bijna geen beweging in en je hoorde ze zwaar ademen. Een eind verder zagen we een groep spuitende en zwemmende walvissen.  Het zijn "pilots" en zijn zo'n 7 meter lang. Naast de eilanden heb je acceleratie zones waar de wind plotseling toe kan nemen. Dat hadden wij ook bij het naderen van La Gomera. Met een reef in het grootzeil kwamen we er eind van de middag aan de wind zeilend aan, na een tochtje van 30 mijl.

25 jaar geleden zijn Rita en ik er voor het laatst geweest, en je herkent San Sebastiaan niet meer terug. De haven is veel groter geworden en waar eerst geen jachthaven was is nu een mooie marina. Ook is er een mooi strand en een boulevard aangelegd. Daan en ik hebben een auto gehuurd, zijn het hele eiland rond geweest en hebben bovenin nog een wandeling gemaakt in de bossen. Die zijn zo vochtig dat het mos dik aan de takken zit. La Gomera is fantastisch mooi.

Vrijdag zijn wij naar Tenerife gevaren naar San Miguel aan de uiterste zuidkant. Er was veel wind voorspeld voor het weekeinde en we moesten wel op Tenerife zijn omdat hij maandag weer met het vliegtuig mee moest. Onderweg weer de walvissen gezien die daar blijkbaar  vaker zijn. Nu waren ze naar ons toe aan het zwemmen en heb ik de boot bijgelegd zodat ze op ca. 5 meter voorbij zwommen. In dit heldere water een fantastisch gezicht. Zaterdag en zondag hebben we gesnorkeld en geklust.
Daan is nu weer naar huis. Vanmorgen heb ik hem met de auto op vliegveld Noord gebracht bij Santa Cruz. Ik heb met de auto die ik nu toch heb inkopen gedaan voor de komende tijd. Ik ben van plan om morgen en als de wind nog niet wat afzwakt overmorgen te vertrekken naar Kaap Verdië. Die tocht zal ca. 850 mijl zijn en tussen de 5 á 7 dagen duren. Leuk detail is dat Jan Marten Mastenbroek die ooit onze klipper Petronella Lydia van ons gekocht heeft daar dan ook zal zijn. Wij hebben al die tijd nog regelmatig contact, en zijn ook mee geweest op zijn vorige schip, een kruiplijncoaster naar Goole ( Engeland ) en naar Duisburg. Hij is nu onderweg met de sleepboot Meander die hij, zijn broer en vader hebben laten bouwen, en is nu met 2 bakken onderweg naar Chili, en moet in Porto Preya op het eiland Santiago bunkeren. Daar willen we elkaar treffen, en anders ergens in de Carieb, want hij moet eerst naar Curacao en dan door het Panamakanaal

1. Petra:
    4 november 2014
    Hoi grote broer , wat goed zeg , die walvissen zo te zien zwemmen. Indrukwekkend ook als ze spuiten... Fijn dat je het zo goed hebt met elkaar . Wat verrassend dat die man van de klipper daar ook is. De zee is groot en soms klein.
    Liefs van Petronella Lydia
  2. Els:
    5 november 2014
    He broertje,
    Elke keer lees ik met verbazing wat je allemaal meemaakt. En vooral dat je zo uitgebreid vertelt. Zo lijkt het net of we een beetje meegaan. Blijf lekker vertellen en zo leren wij ook nog es wat. Groetjes en een knuffel van mij.
  3. Dick Grootendorst:
    8 november 2014
    Eindelijk weer en leuk verhaal. Ik denk dat velen er naar uit gekeken hebben. Fijn om zo op de hoogte gehouden te worden. Veel plezier met je dagenlange tocht. Blij dat ik niet mee hoef.
    Groeten,
    je schoonvader
  4. Corrie:
    9 november 2014
    Hoi Bas,

Wat heb je weer prachtige foto's meegestuurd. Indrukwekkend om de walvissen te zien. Het is heel leuk om al je verhalen te lezen. Nu ben je weer alleen en onderweg naar Kaap Verdie. Wat een tocht! Veel plezier en ik wens je weer veel mooie ervaringen toe!
  5. Ineke:
    10 november 2014
    Ha Bas,

Ik zie dat je veilig in Kaap Verdië bent aangekomen. Voorspoedig gegaan lijkt mij? Het feit dat je dat zo lekker snel hebt gevaren betekent denk ik wel dat je een tijdje moet overbruggen voordat je de oversteek kan beginnen.
    Ik heb voor je gekeken wat je daar dan kan doen........dat is niet zo veel. Gelukkig duik je graag en kan ik je vertellen dat de volgende vissen daar veel voorkomen: de gestreepte tonijn, de geelvintonijn, de snapper, de tandbaars en last but not least, de blauwe marlijn. Ik zou het bijzonder leuk vinden om van al deze beestjes een foto terug te zien op je blog.

Succes ermee :)