Horta - Falmouth

9 juni 2015 - Falmouth, Verenigd Koninkrijk

Horta - Falmouth
Woensdag 27 mei zijn wij vertrokken naar Falmouth. Dat plaatsje wilde ik in ieder geval nog even bekijken voor we naar huis zeilen. Na nog wat gasolie ingenomen te hebben zijn we om 12 uuir vertrokken. De wind was stevig en uit de verkeerde richting maar we konden Noord aanhouden zodat we na anderhalve dag de westelijke winden op konden pakken en op het kanaal aan konden houden. Vrijdag viel de wind weg zodat we een uur of 10 op de motor moesten, waarna de wind tegen de middag weer terug kwam en aanwakkerde tot zo'n 20 knopen. Toen we om 2 uur s'nachts wilden reven ging dat niet want het giekbeslag incl. de reefdoorvoeren waren los gekomen van de mast. 8 klinknagels waren afgebroken en 3 zaten erg los. Jammer dat ik dat niet eerder heb gezien. We hebben het giekbeslag vastgezet met een touw wikkeling om de mast en gekneveld met een stalen pijp. Dat zit nu goed, en houd het wel tot we in Maassluis zijn. Nog een keer walvissen gezien en een groep waarvan ik nog moet kijken wat het zijn. Ca. 6 mtr. met stompe koppen. Dolfijnen kwamen nog regelmatig in grote groepen langs. Het weer was zonnig, maar berekoud. Vooral de nachten. Stiekem verlang ik nog een beetje terug naar de Carieb. Met Jan Marten is het erg gezellig. Hij kan lekker koken, en ik kan af en toe wat langer slapen.

Onderweg kreeg ik nog een bericht van Ollie, de Engelsman met zijn kleine scheepje. Hij heeft er 26 dagen over gedaan van Bermuda naar Flores. Heeft 3 dagen heel veel last gehad van de eerste orkaan Anna. Verschillende keren platgeslagen, genua kapot en op het laatst veel tegenwind gehad.

Wij zijn na een voorspoedige reis van 10 dagen zaterdag aangekomen in Falmouth. Falmouth is een heel leuk plaatsje met een rijke maritieme geschiedenis. We hebben het kasteel bekeken en het stadje. Zondag middag begon het weer te kriebelen, want er zou nog voor 1 dag noorden wind zijn, waarna de wind zou draaien naar het noordoosten. Weg dus. Nog wat boodschappen gedaan, havengeld betaald en  vertrokken naar Wight, met een mooie zonsondergang en weer begeleid door hordes dolfijnen.                                                                                         Om 01 uur draaide de wind naar het noordoosten en hadden we er al 50 mijl op zitten. Aan de wind verder met een stevige wind, die in de middag wegviel. Op zeil en motor de Needles gepasseerd en om 21 uur afgemeerd in de haven van Yarmouth, een gezellig plaatsje.

De wind is aangetrokken de boot ligt te rukken aan de trossen.  De haven is niet echt berekend op noordoosten wind. Volgens de berichten zullen we pas vrijdag wegkunnen.  Er komt vrijdag als het goed is zuidwesten wind die Zaterdag naar noordwest draait. Die willen we gebruiken voor het laatste stukje naar Maassluis.

1. Hanneke:
    9 juni 2015
    Hoi Bas, fijn om weer van je te horen! De laatste etappes. Ik kan me goed voorstellen dat je nu al naar de tropische warmte terug verlangt. Je gaat een goede tijd tegemoet. Eerlijk gezegd kunnen we hier ook wel wat zonnewarmte gebruiken. Het komt er aan. Jij ook, dus dat treft :-). Een voorspoedige en gezellig laatste oversteek. We kijken naar je uit. lieve groet Hanneke
  2. Koos:
    Hoi Bas,
    Met je meegereisd via al je berichten op je blog.
    Wat een prachtig avontuur heb je gemaakt.
    Straks echt weer richting Maassluis.
    Tjonge dat zal wel wennen zijn.
    Groet, Koos
  3. Adri Schonenberg:
    Hoi Bas, met wat pech toch Falmouth, het mooie eiland Wight en
    Yarmouth bereikt. Vrijdag moet het hier 28gr. worden met aan
    het eind van de dag kans op een donderbui en de dagen erna ook kans op regen en onweer. Maar of je dan in korte broek af
    kan meren in Maassluis is nog een grote vraag. Maar geen zorgen voor de dag van morgen, de Maassluise toren is bijna in
    zicht en kan je je familie in de armen sluiten, na een prachtig
    mooie belevenis, de droom van je leven. Goede thuisreis en
    Geniet er nog even van. Groet Adri.
  4. Corrie:
    9 juni 2015
    Nog een paar dagen ; het is af te tellen! Ja die kou, daar verlang je natuurlijk niet naar. Maar alle warmte die je van je mensen hier ontvangt zal veel goed maken.
  5. Lidy Westerhuis:
    10 juni 2015
    Hoi Bas, fijn nog iets van je te horen. Ja jongen het zit er bijna op en wat het weer betreft, is het hier huilen met de pet op. Deze week verwachten ze vrijdag onweer en 30 gr. en daarna weer echt herfst met maandag 16 gr. Ja wat zal je naar de warmte van de Caribien verlangen, doch lekker thuis bij vrouw kids en verdere familie die je zeker warm in de armen zullen sluiten na dit avontuur zal best hartverwarmend zijn.
    Jongen een prettig laatste etappe en alvast welkom thuis.
    Groetjes Lidy en Jan
  6. Dick Grootendorst:
    10 juni 2015
    Wat een belevenissen allemaal. Je houdt ons fijn op de hoogte. Je hele familie zal blij zijn als je weer in Maassluis kan afmeren. Dan zullen we helaas ook je mooie verhalen missen.
    We kunnen bijna zeggen, tot ziens.
    Je schoonvader
  7. Arie en Willy:
    Hey Bas, SAILNG HOME, nog een paar fijne daagjes op de boot en tot ziens,

Arie en Willy
  8. Ineke:
    Ha Bas,

Ik wens je nog een paar goede dagen en een voorspoedige vaart naar Maassluis. Aan het eind van je lange reis bij deze een klein gedichtje voor jou
    ( waarbij 'morgen' rekbaar is)

een zeeman staart voor zich uit
    hij gaat nu naar huis
    hij denkt aan z'n vrouw en kinderen
    de wind is hard de zee is ruig
    maar niets kan hem meer hinderen
    want morgen is hij eindelijk thuis
  9. Ineke:
    Ha Bas,

Ik wens je nog een paar mooie vaardagen en een voorspoedige thuisreis naar Maassluis. Hierbij een klein gedicht, waarbij 'morgen' rekbaar is natuurlijk.

een zeeman staart voor zich uit
  10. Ineke:
    tweemaal is scheepsrecht
  11. Nettie van Driel:
    13 juni 2015
    Goh, Bas, bijna thuis! Dat zal best raar voelen!
    Aan de ene kant fijn weer thuis te zijn, aan de andere kant het gemis van je vrijheid, de golven en de wind!
    Ik zal je reisverhalen gaan missen.
    Goede vaart voor het laatste stuk en behouden thuiskomst!
    Tot gauw!
  12. Jaap Poldervaart:
    13 juni 2015
    Zo Bas nog eens even rustig je laatste bericht nagelezen en foto's bekeken, en natuurlijk weer even met elkaar hier thuis het er over gehad. Gezien de datum en tijd waarop ik dit typ denk ik dat je wel eens inmiddels in Maassluis kan zijn. Ik hoop je binnenkort weer in levende lijven te zien en welkom thuis alvast. We zullen je verhalen voorlopig moeten missen denk ik. Op naar de volgende uitdaging in het leven. Jaap en Letta
  13. Sanne en Marijn:
    15 juni 2015
    He Bas, wat een leuke verrassing! Komt zomaar de havenmeester op me afgestormd met een kaartje :). Wij hebben er 28 dagen over gedaan, maar wel een goede reis gehad. Bootje heeft het weer super goed gedaan. Zou je mij een mailtje willen sturen met jouw email, die kan ik nergens meer vinden. Vandaar dat ik je zo schrijf. Geniet nog ff van de laatste mijltjes.
    Best apart gevoel, dat t bijna afgelopen is. Het begint bij mij nu echt een beetje door te dringen. Naja.
    Het beste!
    Groetjes Marijn en Sanne