Bermuda – Azoren, week 2

12 mei 2015 - Azoren, Portugal

Donderdag 7 mei heb ik in verband met de volgens weersverwachting stormachtige  wind alles aan dek opgeruimd. De stagfok weer in de zak en in de berging, de extra voorstag verwijderd en de zonnepanelen extra vastgezet. Die liggen meestal daar waar zon is aan dek vastgezet met een lijntje. Binnen alles opgeruimd en een broodje gebakken en voor 2x gekookt. Er is 30-35 knopen wind voorspeld waar ik zit en dat is meestal wat meer. Ik heb de boot langzaam wat opgestuurd zodat ik ca. 30 mijl boven mijn koerslijn kom en als de wind uit het WNW gaat waaien ik eventueel wat voor de wind weg kan lopen. ‘s Nachts met 13 kn. voor de wind gevaren en een rustige nacht gehad.

Vrijdagochtend betrok de lucht en heb ik 3 reven in het grootzeil gezet en de fok wat ingedraaid. Het waaide al 25 kn. Nog wat later hoorde ik een enorm geraas in de verte dus heb ik het puntje grootzeil wat er stond weggehaald, de fokkeboom ingekort en de rolfok nog verder ingedraaid tot er 4 m2 overbleef. Ik stond net bij het roer toen een enorme stortbui naar beneden kwam met heel veel wind erin. De meter stond op 49.5 kn. windkracht 10. De boot spoot vooruit op dat kleine beetje zeil. Het duurde maar een kwartier, toen was de regen over, de zon scheen weer en de wind bleef verder de hele dag tot middernacht 40 kn. windkracht 8. De golven namen toe tot ca. 5 meter.

Zaterdag bleef de wind met 30 kn. doorwaaien zodat ik op een puntje fok voor de wind weg bleef lopen tot 30 mijl beneden mijn koerslijn. Zondag nam de wind wat verder af tot 25-30 kn en de golven ook in hoogte. ca. 3 m. Nu durfde ik het aan om met een 3e rif en een ingedraaide fok iets minder dan halve wind heel langzaam terug te gaan naar mijn koerslijn waar ik na een driftig tochtje maandagmiddag weer arriveerde. Tijdens die harde wind veel binnen gezeten met de kachel zachtjes aan, een paar goede boeken gelezen en wat huiswerk gedaan. Ik heb van Adri en Karen een heel mooi boek meegekregen over de Nederlandse marinegeschiedenis en als ik terug ben word ik daaruit overhoord :-)

Maandag was alles weer redelijk normaal. Na een goede nachtrust van 12 uur, onderbroken door 3 keertjes wat in het rond en op de computer kijken. De AIS ( alarmsysteem voor schepen) staat op 10 mijl afgesteld zodat ik gewekt word als er en schip in de buurt komt. Deze week maar vier schepen gezien. De hele dag lekker voor de wind doorgezeild en weer 130 mijl gedaan. Alles lekker opgeruimd en schoongemaakt en de kuip zoutvrij gemaakt. Ik kom nu aardig in de buurt en hoop donderdag 14 mei op Flores te zijn. Wind is er tot woensdagmiddag en dan is het op. Laatste stuk waarschijnlijk op de motor.

1. Ineke:
    13 mei 2015
    Ha Bas, zo te lezen heb je al je stuurmanskunst uit de kast moeten halen de afgelopen week! Pfff!!! Hard werken zeg, maar het geeft vast een heel erg prettig gevoel als je je schip en jezelf heelhuids door de storm/ wind hebt geloosd en in twee weken tijd zo'n een afstand hebt afgelegd. Petje af!
    Hoop dat je voorspoedig aan komt in Flores en daar weer even op verhaal kan komen. Plezier daar!
    Groeten van Ineke
  2. Corrie:
    Hoi Bas,
    5 meter hoge golven!! en toch rustig een eitje bakken.Het is toch een bijzonder bestaan dat je nu leidt : Weken lang geen levend wezen zien, top-zeilkunst inzetten en daarnaast mooie boeken lezen. Morgen kom je waarschijnlijk op Flores aan. Mooie dagen daar! liefs, Corrie
  3. Sanne en Marijn:
    Hoi Bas,
    fijn om wat van je te horen.
    Het beste!
    Marijn en Sanne
  4. Adri Schonenberg:
    13 mei 2015
    Hoi Bas, heb de TV aan voor de voetbalwedstrijd Real Madrid-Juventus, dus even tussen door aan jou eenparig woordjes. Was even bij je Ma en Pa en daar kreeg ik te horen dat ik te voorbarig was met jouw aankomst op de Azoren, een week vroeger dan de werkelijkheid. Vliegen gaat dus nog niet met een zeilboot, maar wel een week langer in slecht weer gezeten. Ook op het nieuws kwam het slechte weer door bij de Azoren, drie boten hadden het zwaar en gelukkig hoorde ik van je Pa dat met jou alles oké was. Ook krijg je een passagier, sleepboot schipper/kapitein, voor een tijdje aan boord. Het aller laatste stuk huiswaarts? In ieder geval lekker genieten samen over alles wat er bij zeilen komt kijken en dat is teveel om op te noemen. Maar nu ben je op de Azoren beland met wat tegen wind. Lekker uitrusten even voor je weer aan de volgende trip begint. Veel plezier met de Waterman, behouden vaart. Gr. Adri. En nu naar m'n wedstrijd.
  5. Lidy Westerhuis:
    14 mei 2015
    Jongen Bas, je hebt wel stuurmanskunst laten zien en ik moet er niet aan denken over golven van 5 meter en geen vlam in de pan met kokkerellen. Petje af. Dat alles heel is gebleven enfin als ik dit schrijf ben je op weg naar de Azoren en misschien ben je er al. En wat rustiger vaarwater.
    Ik geniet telkens weer van je verhalen. Goede vaart en tot de volgende keer. Lidy Westerhuis en Jan Warnaar
  6. Jaap Poldervaart:
    15 mei 2015
    Mooie verhalen en impressies weer Bas. We deinen met je mee richting Azoren (snel even gekeken waar die ook al weer liggen)
    Behouden vaart verder en alle goeds. Wij vertrekken voor paar weken naar Zeeuws Vlaanderen maar blijven je verder natuurlijk volgen. Groet, Jaap en Letta
  7. André Spanjersberg:
    16 mei 2015
    Hallo Bas, ik heb je reisverslag weer met veel belangstelling gelezen en ik wens je verder een behouden vaart.en veel plezier en
    gunstig weer .