Madeira -Tenerife

19 oktober 2014 - Santa Cruz de Tenerife, Spanje

Op Madeira heb ik mij best vermaakt. Op de haven was een duikschool van een jong stel die dit voorjaar daar begonnen zijn. Met hen heb ik 2x gedoken Het was weer voor het eerst in 1,5 jaar, en het was heerlijk weer rond te zwemmen tussen de vissen en diverse octopussen, barracuda's en trompetvissen. Helaas is mijn duikcomputer stuk, en mijn lamp liep ook vol water. Zal wel van het niet gebruiken komen. Toch fijn het weer eens te doen! Verder dan 2 duiken kwam het niet, want na een hevige regenbui was heel de kuststrook een modderpoel, waarin je niets kon zien. Ik heb ook een mooie wandeling gemaakt naar de oostpunt van het eiland. Die begon bij de haven, dus dat kwam mooi uit. Rita en Ineke hebben deze zomer diezelfde wandeling gemaakt. Ook ben ik met de bus naar Funchal geweest, een best wel mooie stad, met in ieder geval een mooi centrum, en veel botanische tuinen. Met zo'n bus kom je echt overal !!

Omdat er een depressie lag boven de Azoren, en ze verwachtten dat veel schepen die daarvoor uit zouden wijken naar Mareira  zouden komen wilden ze de haven wat leger hebben. Daarom was het verzoek verder te trekken naar het zuiden. Qua wind was dat in ieder geval een goed idee, want hij zou na een dag of 2 afnemen, en naar Tenerife is ca.3 dagen. Dus wat eten ingeslagen, trossen losgegooid en weer verder. Het was mooi weer met wat verschillende windrichtingen, dus veel de stand van de zeilen  aanpassen. Dat betekent ook elke keer de fok van stuur naar bakboord brengen, inclusief de fokkeboom overzetten, en de Bouvaan afstellen. Ook s'nachts. De eerste nacht was daardoor erg onrustig, maar de boot liep lekker.

Mijn plan was om ook Ilhas Selvages Grande aan te doen. een groepje eilandjes tussen Madeira en de Canarische eilanden in, maar toen ik er was draaide de wind zodat de ankerplaats niet meer beschut was, en de wind zou afnemen.,dus ben ik maar verder gevaren richting Tenerife. 5 uur voor ik er was was de wind echt op, en was ook echt zuid geworden. Dus het laatste stuk op de motor gedaan.            Goed gegokt qua wind, maar later kwam ik mensen tegen in de haven hier die er  waren geweest, en die hadden wel heel mooie foto's.

Nu lig ik dus in Santa Cruz en dat is een drukke stad, maar wel met een leuk centrum. Eerst heb ik de nodige reparaties uitgevoerd, want als er geen winddruk in de zeilen is slijt alles erg hard, en verdwijnen er harpsluitingen die toch echt vast zaten.

Ik heb erg mijn best moeten doen om iemand te pakken te krijgen die wat duiken wilde maken met mij. Ik had het telefoonnummer van ene Isac. Er zijn 20 wats appjes overheen gegaan eer wij konden duiken. Het probleem met de wats app is dat je wifi moet hebben, en dat is er alleen bij het havenkantoor, dus loop je vaak heen en weer om even te kijken of er al een berichtje is. Hij wilde natuurlijk weten wat voor vlees hij in de kuip had, en ik moest ook maar afwachten wat voor figuur er op zou komen dagen. Eindelijk hadden wij een afspraak, maar dat kon de volgende dag niet doorgaan want zijn schokbrekers waren kapot. Volgende dag kwam hij dus opdagen in de auto van zijn broer. Een heel aardige kerel die Isac. Iemand die zich nergens druk over maakt, en morgen is er toch weer een dag. Daar kan ik nog wat van opsteken met mijn westerse instelling! Lekker gedoken trouwens, vanaf een keienstrandje ik een oud dorpje. Lekker afgedaald naar? mijn computer is stuk, en Murenes gezien en div. grotten met heel mooie kleuren tegen het plafond.  Het leuke van duiken is dat je op duikstekken komt waar je normaal niet zou komen, en je ziet wat van de omgeving ook. De tweede duik was op een wrakje van een sleepboot. 'smiddags maar een nieuwe computer gehaald bij een groot winkelcentrum 15 km verderop, want je moet toch weten waar je mee bezig bent, en zelf je beslissingen kunnen nemen.

Volgende dag zou er nog iemand mee gaan, en zou zijn auto gemaakt zijn door zijn broer, maar die had dezelfde ideeen als Isac, en was niet klaar. Dus kwam hij nu aangereden in een klein autootje, dat al vol zat met hún duikspullen. Maar volgens hem zou dat wel gaan, dus zaten wij even later met 3 mannen, 6 st. 12 liter duikflessen en 3x duikspullen in een tot de nok volgeladen autootje.

De duiken waren prima. Het was mooi weer, het water 24 graden en we hebben veel gezien. Ook Sepia's die in Nederland bij de Zeelandbrug te zien zijn, en waarvan de schildjes na de paring ( Sepia's gaan dan helaas dood ) in de zomer bij ons op het strand te vinden zijn, voor in de vogelkooi, om weer de snaveltjes te scherpen. Ook octopussen waren er. Meestal zie je ze niet zwemmen, maar zitten ze in een holletje. Op 1 video die eigenlijk niet goed op diepte ingesteld stond zie je hem wegkruipen.

Vandaag (zondag) heeft het vannacht en vanochtend heel erg geregend en ge-onweerd. Er lag 20 cm water in de roeiboot. De haven waarvan je de bodem kon zien is een grote modderpoel met takken en vuil. en komt de deining de haven binnenrollen. Het is heel onrustig, en de boot rukt aan de touwen. Maar morgen schijnt de zon weer.

1. Nel:
    19 oktober 2014
    goed dat mijn reactie niet getoond was Geen gezicht . We volgen en lezen jouw avonturen ,dat is leuk en blijven we bij de les . We spreken veel mensen over jou. Tante Marie was vandaag jarig 96 geworden wat een leeftijd he'.Je hebt de groeten van haar . Een kus van je moeder en een groet van Pa.
  2. Jaap Poldervaart:
    20 oktober 2014
    Mooi verhaal weer Bas! Zeker omdat we Tenerife kennen en de zee daar ook al eens hebben 'geproefd' (wel aan oppervlak gebleven) en van het eiland hebben genoten net als jij nu. Morgen snel het dek schrobben, bedden luchten en koelkast vullen want morgen komt de 'watervrouw' aan boord volgens ons. Veel plezier daar samen. O ja ik heb nog een suggestie voor een tijdelijke naamswijziging van je boot, 'Onderwaterman'! Groet, Jaap en Letta
  3. Corrie:
    20 oktober 2014
    Net heb ik al je video's weer een keer bekeken. Ik vind vooral de video's van het zeilen en de stuurinrichting mooi. Het schip deint aardig zie ik. Je onderwater opname's zijn ook intrigerend. Leuk om dat mensen van het land te doen. Tja, dat gehaast van ons : morgen is er weer een dag. Voor Rita en jou een mooie dag om weer samen te zijn. Heel veel plezier.
  4. Petra:
    23 oktober 2014
    Hoi Bas, je schrijft wel heel boeiende verhalen hoor! Ik steek er nog wat van op....je bent echt een avonturier.
    Hier was het ook een paar dagen erg onstuimig weer, maar in onze huizen is dat wel wat anders dan op zee.
    Liefs van je zussie
  5. Els:
    11 december 2014
    Bas. Hoe vind je de brieven die we je hebben meegegeven? Heb je alles al geopend? Het moet wel leuk zijn om elke keer iets anders te lezen. Gr els