Faial-Horta

26 mei 2015 - Azoren, Portugal

Faial, Horta.
Dinsdag 19 mei ben ik van het eiland Flores vertrokken naar Faial- Horta met een aan de windse koers recht op het eiland af. Na een etmaal varen kwam ik midden op het eiland uit waarna ik via de noordkant van het eiland naar de haven gevaren ben. Dat resulteerde direct in een uitgebreide controle van drie man douane en een drugshond omdat ze die route vreemd vonden. Niets gevonden!!
Jonnie die mij tegemoet gevaren was, werd ook gecontroleerd.
Ik heb een mooi plekje gekregen aan de kop van een steiger. Het is hier druk maar ook gezellig. Natuurlijk ook gin tonic gedronken in café Sport waar vroeger ook de Smit bemanningen veel rondgehangen hebben. Toch, Andre! Goede herinneringen hier? De blauwe kleur van de gevel schijnt eens door de bemanning van een sleepboot aangebracht te zijn. Ook is er een videopresentatie waar veel (Smit) sleepboten op te zien zijn.
Faial is een mooi groen eiland met kraters en heuvels. Met Jonnie heb ik een scooter gehuurd en het eiland rondgereden. Aan de noordkant is een vulkaan die tot  3 jaar geleden 57 jaar actief is geweest. Je loopt daar over de sintels en as de berg op. Hier en daar komt weer een bloemetje omhoog.
Jaap, is er ook weer en die vertelde dat John ook aangekomen was in Flores met zijn gele catamaran. Zes dagen nadat ik daar aangekomen was.
Zondag is Jan Marten aangekomen met het vliegtuig. Hij vaart met mij mee naar Nederland. Wij zijn gisteren met de veerboot naar Pico geweest en hebben daar een auto gehuurd. Pico is een heel ander eiland. Veel  lavastenen muurtjes als afscheidingen tussen de percelen, wijnbouw, veeteelt, en veel van lavasteen opgebouwde huizen. Bij een bijgebouw naast een kerk kregen we van een jongen daar per man een op 1e pinksterdag ingezegend brood. Een traditie hier om die uit te delen. Terug gekomen op Faial lekker uit eten geweest bij Café Sport met een aantal bekenden van hier, waaronder een Nederlands stel dat hier met hun boot op de werf staat. Het is een leuke tijd geweest hier. Tijd om over naar huis gaan te denken. Al een paar dagen volgen we weer de weerkaartjes.
Eigenlijk wilden we vandaag weg, maar morgen (woensdag) is het wat rustiger weer. We moeten een of twee dagen tegen de wind in noordelijke richting, waarna we een dag met wat rommelwind krijgen. Daarna hopen we de westelijke stroming op te pikken richting het Kanaal. Nog zo'n 1700 mijl te gaan naar Maassluis.

1. Wil Stolk:
    26 mei 2015
    Mooi filmpje Bas. Na alle wind en golven van je vorige verslagen klinkt dit verslag bijna touristisch. Mooi dat "iedereen" kennelijk heelhuids is aangekomen. Goede reis verder. Het Kanaal is niet te onderschatten heb ik me laten vertellen. Groetjes, Wil
  2. Petra:
    26 mei 2015
    Na al die barre verhalen over gezonken en ontmaste schepen krijg ik wel een beetje de kriebels. Houd alles en vooral jezelf heel , ook die laatste 1700 mijl.
    Wat een mooie natuur daar zeg, dat zou mij nou ook nooit vervelen. Hier wordt het nu eindelijk wat warmer, want tot nu toe is het geen strandweer. Groeten van Petra
  3. Hans van den Berge:
    26 mei 2015
    Hoi Bas, ik hoop dat je nog weet hoe de echte wereld er uit ziet.
    Jouw mooie verhalen doen me denken aan een sprookjes eiland.
    Ik hoop dat je een goede terugreis hebt, met een juiste wind in de zeilen en geen "tegenwind". Wanneer denk je dat je terug bent? Nog veel plezier en een goed reis gewenst.
    Groet, Hans en Cora uit Delft !!!
  4. Arie en Willy:
    27 mei 2015
    Ha die Bas, SAILING HOME. Goede reis en geniet nog van de laatste loodjes. Wij hebben in ieder geval genoten van jouw mooie en indrukwekkende verhalen. Goede reis, Arie en Willy
  5. Lidy Westerhuis:
    27 mei 2015
    Hoi Bas, wat hebben we genoten van je reisverhalen, jammer, dat het ten einde is, doch de laatste video en foto's waren adembenemend. Jongen zal je het wel kunnen wennen in Maassluis. Wat fijn dat je nog zoveel partners c.q.medezeilers gevonden heb.
    We wensen je nog een goede overtocht en let wel de laatste loodjes wegen het zwaarst. Hoop je gauw in Maassluis te ontmoeten. Fijn dat je gezelschap heb het laatste stuk.
    groetjes Lidy en Jan
  6. Adri Schonenberg:
    27 mei 2015
    Nog zo'n 1700 mijl te gaan en dan is het: Oost West, thuis best.
    Daar zal je best naar verlangen. Maar eerst nog, vol de wind in de zeilen en richting het kanaal. Was de stamkroeg van de Smit bemanning café Sport echt de moeite waard? Het borreltje zal best lekker gesmaakt hebben. Een voorspoedige laatste stukje, met niet al te slecht weer, naar Maassluis. Voorspoedige thuiskomst. Adri
  7. Ingrid:
    Hoi Bas,

Ook ik wens je nog een fijne terugreis naar huis, maar geniet er nog heel eventjes van en van je Hollandse gezelschap aan boord. Stiekem zullen we reisverhalen wel missen, maar zullen we ook blij zijn je weer persoonlijk te zien. Groetjes Ingrid en tot heel snel
  8. Jaap Poldervaart:
    28 mei 2015
    Geen drugs maar wel gezegend brood, je W tag mooi op een muurtje een toast op de vergane sleephistorie van Smit een nasmeulende vulcaan ....allemaal tot onze verbeelding sprekende sfeertekeningen. En dan de steven richten op Het Kanaal, Europa, Holland. Ook voor ons zal het afkicken worden. Maar eerst nog een flinke tocht te gaan. Behouden tocht en vaart gewenst allebei en blijf ons nog even verrassen.
    Jaap en Letta met een groet uit Cadzand waar ze hard werken om de nieuwe jachthaven op tijd voor je af te krijgen.
  9. Bram en Anja:
    2 juni 2015
    Hoi bas, wat leuk dat je onze schildering hebt gevonden. Ja we vinden het een eindeloze bestemming, de Azoren. Goede reis terug, een beetje anders, omdat je hem samen gaat maken. Het zal redelijk koud zijn, vooral na de carieb.Op dit moment ligt de boot schuin van de wind, hopelijk is het bij jullie anders. Het warmere weer komt er welaan. Groet B en A
  10. André Spanjersberg:
    3 juni 2015
    Hallo Bas,
    wat een mooie foto's van Horta en vooral van café SPORT . Ik heb er van genoten Bas want omdat daar veel herinneringen heb liggen. Ik wens je een
    goede thuisreis met een gunstige wind en goed weer.
    Hartelijke groeten André.