Martinique naar Dominica

3 februari 2015 - Dominica, Dominica

Van Le Marin Martinique naar  Portsmouth Dominica.

In Le Marin is de computer van de stuurautomaat gecontroleerd en hij is dus kapot.
In tegenstelling tot wat ze teruggemaild hadden hebben ze er toch niet een liggen.
Dus hebben ze er een besteld in Frankrijk op 21 januari . In die 5 a 6 dagen dat dat zou duren zijn we in de baai van Saint Anne voor anker gegaan en hebben we een auto gehuurd voor 2 dagen en hebben we wandelingen gemaakt. Er was naast ons een mooi rif waar we met de rubberboot naar toe gingen en hebben gesnorkeld. Nicole die dat nog nooit gedaan had durft nu ook steeds meer. Die 6 dagen gingen zo om. Saint Anne is een heel mooi rustig plaatsje en Martinique is ook heel erg mooi. Wel  erg Frans. Het carieb gevoel was even weg. De supermarkt in Le Marin was een verademing. Alles was er weer. Geen houten plankjes met wat blikken en plastic zakken met van alles, maar een hele winkel vol met verse dingen. Zelfs vleeswaren!
Toen ik de computer op ging halen zonk de moed mij in de schoenen. Hij had de bestelling afgezegd op advies van zijn leverancier omdat ik de oude ook naar Engeland op kon sturen en er dan een teruggestuurd zou krijgen ivm de garantie. Dat wilde ik juist niet omdat dat 3 weken zou duren ipv 5 dagen, en zo duur is zo'n ding niet. Nu heb ik dus nog niets. Ik heb hem nu opgestuurd naar Nederland  en zal Rita een nieuwe later ergens...??? heen sturen.
Wij zijn de volgende ochtend direct vertrokken naar Saint Pierre, een tochtje van 20 mijl voor de wind. Saint Pierre is een plaatsje in het noorden van Martinique en was tot 1902 de hoofdstad. In dat jaar is het getroffen door een vulkaanuitbarsting van de Mont Pelée. De hele stad is verwoest en er zijn 30 000 mensen om het leven gekomen. De ruïnes van de verwoeste huizen staan nog tussen de nieuw opgebouwde huizen.Zeker 12 vrachtschepen zijn in de baai gezonken en 1 niet.     Het zijn nu mooie duikobjecten.

Woensdag 28 januari zijn we overgestoken naar Dominica met een mooie wind. We waren in zo'n 7 uurtjes in Roseau waar we aan een boei zijn gaan liggen. Vlak voor de kant is het nog ca 20 meter diep. Na weer ingeklaard en gelijk weer uitgeklaard te hebben bij het dok wat hier, in tegenstelling tot Martinique, heel serieus genomen wordt, zijn we de stad in geweest. Een enorm cruiseschip had zijn 2 a 3000 passagiers uitgestort over de stad, wat veel drukte gaf. Toen hij een paar uur later vertrok was het opeens een stille boel. Heel veel mensen hebben kraampjes op straat met hun spulletjes, en taxibusjes rijden af en aan om de passagiers naar de watervallen te brengen en de warmwaterbronnen. Daar zijn ze dan een kwartier en dan moeten ze al weer terug: 'Dominica gezien. Volgende eiland'.
Wij zijn de volgende dag geweest, toen er geen cruiseschip lag. Een truc is om onverschillig te reageren op taxibusjes die je ergens heen willen brengen. Dat kan 1/3 van de prijs worden.
Over alles is te onderhandelen. Dat begint al een half uur voor we aankomen. Houten bootjes met grote motoren komen op je af en beginnen te vertellen wat ze voor je kunnen doen. Boeien aanpakken, fruit bezorgen of brood, tours regelen.
Vriendelijk terugdoen, een praatje maken en zeggen dat je wilt ankeren helpt om van ze af te komen. Pas als je de situatie ter plekke weet vraag je eens wat, en kun je e.e.a. alsnog rustig regelen.
De Trafalgar watervallen waren supermooi, en om in de poelen te komen moesten we over grote rotsblokken klauteren. Ook moesten we door een beek met warm water. Heerlijk voor je voeten. Een eind verder borrelde de stoom uit de grond. En rook het er naar zwavel. Dominica is echt een mooi eiland. We zijn 3 nachten gebleven.
In die tijd kwamen ook de Eendracht en de Stad Amsterdam voor anker.
De Stad Amsterdam maakt hier tochten van 10 dagen langs de eilanden, en is 's nachts heel mooi verlicht. Zo'n schip hoort hier gewoon. Er varen hier veel grote cruiseschepen onder zeil. Vanaf een afstand zijn ze onder zeil echt imposant, maar van dichtbij niet echt mooi.

In het blad Duiken had ik gelezen dat je hier kunt duiken bij potvissen. Dat leek mij wel wat, maar bij navraag heb je een vergunning nodig die ca € 1000,-- kost en vanwege de rompslomp doen ze het niet eens meer. Wel hebben we onderweg een potvis gezien die naast ons bleef zwemmen en opeens voor drie kwartier verdween. Daar hebben we niet op gewacht. Potvissen hebben een olieachtige vloeistof in het voorhoofd om de druk te regelen en om een soort sonarsignalen uit te zenden en te ontvangen. Ze zien bijna niets onder water. Ze gaan ca. 4 km diep en zwemmen niet naar beneden maar laten zich zinken met 5 meter per seconde om octopussen van de bodem te halen. Ze hebben een ademteug nodig waarvan de zuurstof opgenomen word in alle weefsel en spieren zodat ze lang onder water kunnen blijven. Dat vertelde een whale watcher die ons hielp tijdens het water tanken bij het Anchorage Hotel. Hij had ook een potvis skelet hangen. Altijd leuk als je mensen ontmoet die zo enthousiast vertellen.

Nu liggen we in Portsmouth in het noorden van Dominica, in een heel grote baai en goed beschut. De Indian River komt hier op uit. Deze rivier is gebruikt in een scène voor de Pirates. Je mag er alleen op roeien en het is heel ondiep. Honderden vogelsoorten zijn er en alle soorten planten en bomen. Veel kolibrietjes zie je hier. Heel schichtige vogeltjes. Hij is ontzettend mooi.
Jammer genoeg had onze gids die nacht doorgehaald in verband met het carnaval dat zondag is begonnen en had nog niet geslapen. Hij trots.
Als je hier aankomt of iemand tegenkomt wordt je begroet met "welcome in paradise", welcome in Dominica. Nou, dat klopt ook wel wat de natuur betreft. De meeste mensen hier zijn heel tevreden en terecht trots op hun " natuur eiland " .
De oude paden die de slaven gebruikten om te vluchten en om zich te verstoppen zijn nu de hike routes, en zijn over het hele eiland, opgedeeld in stukken van 4 tot 6 uur. Dominica is dus ook een wandeleiland. Op veel eilanden kun je goed wandelen.
Vanmiddag zijn Daan en ik wezen duiken. Het is hier zoals verwacht heel erg mooi met koraaltuinen en heel veel soorten vis.
Morgen gaan we door naar  Guadeloupe.

1. Hanneke:
    4 februari 2015
    Hoi Bas, Daan en Nicole, heerlijk om weer iets van jullie te lezen in de vroege ochtend in een koud en nat Nederland. Fijn om mee te kijken in jullie paradijselijke wereld met foto's en filmpjes. Gelukkig is er dan een bakje 'troost'. Alhier veel ijver om het huis bezichtigings klaar te maken. Als je vier jaar weinig doet heb je ineens je handen vol. Ik kijk uit naar jullie volgende blog. Heel veel plezier! lieve groet Hanneke
  2. Lidy Westerhuis:
    4 februari 2015
    Hoi Bas en kids, leuk weer eens wat van je te horen, en zeker die uitleg van die potvissen, zo leren we ook nog eens wat.Wat een pech met die stuurautomaat, het is te hopen, dat het snel verholpen kan worden, toch heb je nog wel tochtje kunnen maken gelukkig.Ja het weer is bij jou perfect en wat verlangen we ook naar een beetje warmte. Wij waren in oktober in Marokko soms 42 gr toch wat was dat lekker die temperatuur.
    Ik geniet steeds maar weer van je reisbeschrijving en leef een beetje met je mee.
    Groetjes en tot de volgende reiservaring veel plezier en weer voorzichtig. Lidy Westerhuis
  3. Paul Grootendorst:
    4 februari 2015
    Hoi Bas, leuk om die verhalen van je te horen. Maar goed dat ik snel zeeziek ben, dan kom ik tenminste niet in de verleiding om naar de Cariben af te reizen. Ik hoor dat je stuurautomaat persoonlijk gaat worden afgeleverd, dus kan je weer door daarna. Groeten uit een winters Nederland met 480 km file om 18:05 uur.

Groeten,
    Paul
  4. Adri Schonenberg:
    6 februari 2015
    Goeie morgen Bas, 10 uur en even aan de koffie. Steen koud hier, gevoelstemperatuur -12o, dus verwarming op 21o gezet en dat is niets te hoog. Bij jou is het lekker zomer en moet van ellende, op onderdeel stuurautomaat wachten en dan maar naar markten om lekker vers eten aan te vullen, restaurantje pikken, wandelingetjes en duiken niet te vergeten. Dus vervelen doen jullie je nog niet, want heb begrepen dat Daan ook nog aan boord is. Zelfs Carnaval al gevierd, moet hier nog komen.
    Volg je ook op Google, dus ben van alles op de hoogte. Je kunt
    Na thuiskomst wel weer terug gaan, maar dan als reisleider,wat een prachtige verhalen en belevenissen, geniet van je blogs en
    Blijven doen. Succes met alles, de wind voorlopig in de zeilen en
    Af en toe bijsturen met nieuw stuurautomaat onderdeel.
    Goede en behouden vaart. Adri
  5. Arie en Willy:
    7 februari 2015
    Hey Bas, Leuk weer een verhaal van je te lezen. Wat een belevenissen. Jammer van je computer en stuurautomaat. Door Adri wordt reisleider geopperd, je zou zeker een goeie zijn, heb nog een tip, bundel je blogs in een boek, want de blogs zijn heel leuk om te lezen.
  6. Corrie:
    9 februari 2015
    Hoi Bas, Daan en Nicole.
    Wat een boeiende verhalen, foto's en filmpjes. Echt om jaloers van te worden. Wel balen van de stuurautomaat, maar een extra reden voor Rita om binnenkort naar jullie toe te gaan. En een boek met je reisverhalen.....zeker doen!
    liefs, Corrie