Madeira.

7 oktober 2014 - Madeira, Portugal

Net op het echte Madeira aangekomen en nog geen glaasje Madeira gedronken Jaap! Leuk dat er zoveel mensen meeleven en reageren! Ik ben zodra Rita weg was aanstalten gaan maken om te vertrekken richting Madeira. Eigenlijk een eiland erboven, Ilha do Porto Santo. Bij vertrek was er geen wind, en heb ik een beetje in de monding van de Taag liggen drijven. Na een uurtje kwam er wat wind uit de verkeerde richting, maar de ervaring van de afgelopen week leerde dat die al snel de goede kant op zou draaien. dat gebeurde dan ook. Eerst wat aarzelend, maar weldra stond er een echte windkracht 6  die uit het noorden kwam. Schuin van achteren dus. Bakstagwind. De golven kwamen ook schuin van achteren, wat een beetje oncomfortabel was, maar het ging lekker hard. Wel met 2 reven erin. De eerste dag 160 mijl afgelegd, en tegen de middag nam de wind wat af, wat wel lekker was. Gelijk draaide de wind naar noordoost, zodat ik tot Porto Santo met 2 uitgeboomde fokken gevaren heb. De zelfgemaakte Bouvaan, de zelfstuurinrichting deed het heel erg goed, hoewel hij in het begin wel een beetje zigzag koers stuurde vanwege de golven, maar die namen ook al snel wat af. Dan gaat alles weer wat makkelijker. Koffiezetten, koken, wat ik elke dag doe, en alle andere kleine dingetjes. Het slapen gaat ook erg goed. Om het half uur  (maximaal) kijk ik op de AIS en in het rond of er nog wat rondvaart, maar ik heb in 3 dagen maar 3 schepen gezien. Na 3 dagen kwam Ilha do Porto Santo in zicht, wat toch wel erg leuk is. Een hoog eiland massief in zee! 6 uur later kwam ik bij de haven, maar die was vol. Ik mocht in de haven ankeren tot er de volgende dag een plekje zou zijn, maar het leek mij leuker om buiten te blijven en voor het strand te ankeren. Het eiland heeft heel mooie en brede zandstranden. Er lagen er nog een stuk of 10 voor anker, en het was goed te doen in de luwte van het eiland. Het was heel goede ankergrond, en dat is ook wel nodig, want de wind gierde regelmatig vanaf de bergen naar beneden. Ik ben er maar blijven liggen. Je moet dan wel elke keer met de bijboot naar de kant, maar daar heb je hem voor. Met een scooter heb ik het eiland verkend, en dat is een geweldige uitvinding. Zeker als je weet hoe je hem moet starten. Maar de mensen zijn vriendelijk en die doen dat wel even. Je komt overal, en het is nog leuk ook om te doen.

Na weer een stuk touw uit de schroef gehaald te hebben ben ik even met een biertje bij de buurman langs geweest, die op zijn bootje woont, en altijd ankert om havengeld uit te sparen. Een echte zeenomade. Het bootje zelf zou op de loosdrechtse plassen niet misstaan, en hij zeilt al jaren op de oceanen ermee! Een heel gezellige vent.

Vanmorgen ben ik naar Madeira vertrokken, naar Quinta do Lorde, aan de oostkant van het eiland. De wind is aan het draaien naar het zuidwesten voor een paar dagen, dus de ankerplaatsen worden wat onrustig, en iedereen zoekt een plekje in een haven.  Ollie mijn buurman niet. Die gaat naar Spanje met een mooi zuidwesten windje.

Onderweg met een mooie aan de windse koers ben ik mijn 2e dolfijn en mijn 1e walvis tegengekomen. Het is leuk om te zien dat er water omhooggeblazen wordt, en tegelijkertijd ook allemaal zeevogels er vlakbij het water in duiken. Ze eten blijkbaar een hapje mee.

In de haven is het een en al rust. Hij ligt onderaan een steile bergwand, waarvan je hoopt dat die nog even blijft staan. De dame bij de receptie is heel erg vriendelijk en behulpzaam, je moet gezellig in een luie stoel gaan zitten, en heeft echt alle tijd voor  je. Ook voor de man voor mij en ook voor de vrouw voor hem.... Terwijl de douches lonken!  Voor morgen heb ik een paar duiken afgesproken, want dat kan hier ook. Hoewel beperkt, want de wind gaat naar het zuiden, en dan is alles wat ontregeld. Daarna zie ik nog. Het schijnt dat je hier ook mooi kan wandelen!

1. Hanneke:
    8 oktober 2014
    Hi Bas, mijn dag begint goed als er een reisverhaal van jou binnenkomt, en we hebben gelijk een gezellig onderwerp aan de ontbijttafel. Op de een of andere manier relativeren jouw verhalen de dagelijkse beslommeringen en mag ik even meegenieten met een wereldreis en de kleurrijke mensen die je tegenkomt zoals Olli. Vooral het ergens weer aankomen, en een eiland zien verrijzen in de watermassa, daar wandelen en scoteren spreken me erg aan. De overgangen lijken me wel erg bijzonder, van de stilte en het alleen zijn op het water naar weer land en mensen zien. Zo te lezen geniet je van alles! Een prachtige vervolg gewenst. liefs Han
  2. Arie en Willy:
    8 oktober 2014
    Hoi Bas, Leuk je verhalen te lezen. Je maakt een hoop mee en leert nieuwe mensen kennen met dezelfde passie. Je hebt er nu al aardig wat zeemijlen op zitten. Ook leuk dat Rita al aan boord is geweest. So far so good !!! Op naar de volgende haven en wij kijken uit naar het volgende reisverhaal.
    Groetjes,
    Arie en Willy.
  3. Corrie:
    Ha Bas,

Elke keer kijken we weer uit naar je verhalen. Je schrijft erg leuk en beeldend zodat we een voorstelling proberen te maken van je reis. We zien je als het ware in je bijboot stappen met een paar pilsjes onder de arm en bij Bolli gaan buurten. Een echte zeenomade schrijf je. Ik probeer me dan zo'n nomade bestaan voor te stellen. Geweldig als je 3 dagen alleen maar zee ziet en dan een eiland in de verte ziet verrijzen. Nog heel veel plezier op Madeira en een fijne duik morgen!
  4. Jaap Poldervaart:
    Hoi Bas,
    Bedankt weer voor je 'jaloersmakende' verhalen en ervaringen. Ik begin zo langzamerhand steeds meer spijt te krijgen het zelf bij het zeilen in mijn jeugd op de Loosdrechtse plassen en later nog wat geploeter op de Brielse Maas en meer bij Veere te hebben gelaten......... En verder bedankt voor het vervolg van mijn cursus zeemanstaal voor landrotten! Hieronder de voor mij meest opvallende punten in je verhaal.

Bakstagwind (schuin van achteren) , Bouvaan (zelfgemaakte zelfstuurinrichting) ga ik nog op googlen, uitgeboomde fokken (krijg ik allerlei mooie beelden bij, wil ik zo maar laten), zeenomade (zuinig persoon met liefde voor de zee en mooie ankerplaatsen die biertjes lust), mooi zuidwesten windje (die kende ik wel), Ilha do Porto Santo (klein eilandje boven Madeira lijkt me zeer idyllisch), reven (kan je er wel 2 van inzetten!) Heeft niets met Gerard van het en zijn broer te maken.
    We kijken alweer uit naar je volgende avontuur en 'lessen',
    Groet, Jaap en Letta
  5. Ingrid:
    10 oktober 2014
    Hoi Bas,
    Heerlijk altijd om je verhalen weer even te lezen en even een kijkje te mogen nemen in jou wereld op dit moment. Ik moet zeggen je weet het allemaal leuk op papier te zetten en zo te lezen ben je ook echt aan het genieten en heb je geen moeite om her en der een maatje te vinden die met je mee geniet haha.Om eerlijk te zijn mis ik je soms wel hoor aan de overkant, maar af en toe neemt Rita je plaatsje in, is ook heel gezellig moet ik zeggen.
    Blijf vooral doorgaan met het schrijven van je leuke verhalen, want al ben je nog zo ver op dat moment ben je weer even dichtbij.
    Groetjes Ingrid
  6. Ineke:
    11 oktober 2014
    Top Bas.......wat een gave video's!! Dat maakt 'meereizen' nog leuker. Evenzogoed blij dat ik niet echt mee reis want die Bouvaan kan dan wel lekker zijn werk doen :) maar golven blijven golven en die zien er zo nu en dan behoorlijk imposant uit. Madeira onder water lijkt zo te zien net zo ruig als Madeira boven water; althans zo ruig als het oostelijk gedeelte van het eiland.
  7. Jeanette:
    11 oktober 2014
    Ha Bas,

Een paar dagen geleden dacht ik je een mail te sturen, maar die was ik opeens kwijt. Mocht je die wel ontvangen hebben, dan is deze gewoon dubbel. Rita bracht voor mijn verjaardag zouw Jacobsschelp mee. Bedankt, wat leuk dat je daaraan dacht. En ja, zeilen gaat toch sneller dan lopen...
    Op de marinesite zag ik dat je Madeira achter je hebt gelaten, op weg naar de Canarische eilanden. Ik zie Ineke schrijven over video's, die heb ik nog niet bekeken, maar dat ga ik zeker doen. Als ik jou over de golven zie schrijven, voel ik mijn maag al. Voor de kust van Katwijk heb ik een keer jouw schip onder geko..... en toen waren er helemaal geen golven! Veel plezier verder en ik kijk uit naar je volgende bericht. Groet, Jeanette
  8. Wim Barendrecht:
    Hoi Bas,
    Wat leuk om je verhalen te lezen, en je foto's en video's te zien! Het is wel duidelijk dat je het erg naar je zin hebt. Het zal wel erg indrukwekkend zijn - die eindeloze grootsheid van de oceaan! Blijf genieten, en blijf gezond! Groeten, Wim.
  9. Dick Grootendorst:
    13 oktober 2014
    Net terug van een weekendje bridgen in Gelderland. Leuk die verhalen van je. Je beleeft zo wel heel verschillende dingen. Je schrijft levendige verhalen en uit de reacties die komen genieten velen daar van. Sterkte en veel plezier.
    Je schoonvader
  10. Cora van den Berge:
    13 oktober 2014
    Hoi wat een verhalen! Je bent een echte schrijver.
    Fijn om zo aan land met je mee te mogen lezen/ leven.
    Hier was de lucht vandaag nietzo mooi blauw als bij jou. Het waren meer grijstinten.
    Is dat korte slapen niet zeer vermoeiend?

Groet Cora
  11. Bram en Anja:
    15 oktober 2014
    Hoi Bas, leuk te lezen dat je ook een Bouvaan hebt. Wij hebben er heel veel plezier van. Geniet van Madeira wij vinden het een prachtig eiland. Groetjes Anja en Bram
  12. Leo poortman:
    17 oktober 2014
    Ha neef .... top wat je allemaal schrijf en mee maakt .... veel plezier nog met je reis .... groetjes ook van Gerdien ..