Op naar Lissabon

27 september 2014 - Cascais, Portugal

Zondagmorgen vroeg wat diesel bijgetankt en vertrokken richting Lissabon. Ik heb gepland dat ik het in stukken van rond de 60 mijl per dag wel moest halen in een week. De wind is hier meestal wat noordelijk, maar kan van alles wezen. 'S ochtends is er meestal niet veel dus dat is dan motoren, half in de ochtend komt er wat wind uit het oosten, die 's middags dan weer naar het westen draaide, en lekker toenam, zodat er ook flinke stukken gezeild konden worden. Eerste haven was Camarinas, een hav

enplaatsje als Urk met huizen tegen een heuvel gebouwd. Daar heb ik voor anker gelegen, met als gevolg een enorm vieze ankerblak van de zwarte modder die aan de ketting bleef kleven.

De tweede haven zou Vigo moeten zijn, maar daarvoor  werd het te laat en moest ik nog 7 mijl de baai in ben ik in de ingang van de Ria voor anker gegaan in een enorm mooie baai bij Porto Sobrido met brede stranden en beboste heuvels. Er was best veel wind, en het schoot dus ook lekker op. Bij aankomst meteen douane controle gehad. Er komt dan een grote rib met 3 mannen, waarvan er 2 bij je aan boord komen om alle papieren te controleren.

Derde hav

en was Porto. Daar ben ik niet verder gekomen als een buitenwijk waar de haven is, en heb inkopen gedaan met de buren samen. En ben de volgende morgen voor het licht was verder gegaan, omdat ik voortaan wat eerder aan wil komen om nog wat van de plaatsen te zien. dat was Figuera, de plaatsen hier krijgen al een zuidelijker karakter, en het wordt ook al een flink stuk warmer.

Volgende haven was Peniche. Een vestingstadje met kasteel en lange stadsmuren. Erg veel bussen met toeristen. Nu ben ik in Cascais. Dat ligt op de hoek naar Lissabon. Ook een vestingstadje en een mooi centrum. Rita komt straks aan boord en met haar vaar ik naar Lissabon.

Cascais

Cascais   CascaisCascais

1. Hanneke:
    Hoi Bas en Rita,
    Een inspirerend verhaal Bas, het lijkt me zo mooi om te zien hoe er aan de horizon stadjes verschijnen die groeien als je dichterbij komt. Nu ik schrijf komen je smsje binnen dat je aangekomen bent Rita. Ik wens jullie een gouden tijd samen en heel veel plezier in dit stukje wereldreis samen. Veel liefs
  2. Evert:
    27 september 2014
    Dag Bas, leuk om weer bijgepraat te worden. Op de reislogger zag ik al dat je goed op schoot, met elke dag een aardig stuk. Je ziet er al aardig gebruind uit, trouwens. En wat leuk dat Rita komt en even meevaart. Geniet van elkaar en Lissabon.
  3. Jaap Poldervaart:
    27 september 2014
    Dag Bas en als het goed is inmiddels samen met Rita. Even een groet uit Zeeland waar wij als landrotten onze laatste vakantiedagen kapotslaan. Gisteren even ab van de Thialf geweest in het Calandkanaal vanaf het helikopterdek het zeegat uitgekeken en aan je gedacht. De nietigheid van jouw Waterman en de kolossale afmetingen van dat kraanschip! Allebei nog niets vergeleken bij de enorme zeeën van onze wereldbol. Goed om te weten dat het je goed gaat en fijn om er nu samen een stukje van te kunnen genieten. Misschien wordt Rita nog wel een echte Watervrouw. Bon voyais.
    Jaap en Letta
  4. Cora:
    28 september 2014
    Geniet van jullie tijd samen
  5. Koos Poldervaat:
    28 september 2014
    Hoi Bas (en nu ook Rita)
    Leuk om door je berichten met je mee te reizen.
    Nu samen aan boord, op weg naar een mooi klimaat.
    Een heerlijke tijd samen, geniet met volle teugen.
    Groet,
    Koos
  6. Petra:
    30 september 2014
    Fijn dat Rita kon komen, zeker nu het nog zulk lekker weer is.
    Het is mooi om je verhalen te lezen. Ik ben stiekem een beetje jaloers op je... Heb je ook al dolfijnen gezien ?
    Liefs Petra