Bericht vanaf de Oceaan. Van Kaap Verdië naar Barbedos.

6 december 2014

14.07N 50.28W                                                                                                   1500 mijl afgelegd, 520 mijl te gaan

Het is 5 december 9 uur plaatselijke tijd, boordtijd, 12 uur Nederlandse tijd. Het is een vervelende nacht geweest. Vanaf gisterenavond een uur of 6 kwamen er een heel aantal buien langs, waardoor de wind steeds draaide en toe- of afnam in kracht. Ik vaar op de windvaan, dit is een mechanische stuurinrichting die koers houdt op de wind, maar dus ook met alle winden meedraait. Hij staat ingesteld op een achterlijke koers, zodat ik met Oostenwind naar het Westen vaar. Als de wind draait dan vaar ik soms ongemerkt naar het Noordwesten of het ZuidWesten. Bij elke windverandering moet ik de stand van de zeilen aanpassen. Meestal staat de rolfok bak ( te loevert, meer naar voren gericht) aan StuurBoord (SB) en de extra fok aan BakBoord (BB). Draait de wind dan moet alle zeilen andersom staan. Dat betekent dat ik de extra fok naar beneden moet halen, de extra voorstag weg haal, de rolfok naar de andere kant zet, de extra voorstag aan SB moet plaatsen en de extra fok weer kan hijsen. Ik vaar bij een koers voor de wind liever met 2 fokken dan met een grootzeil en rolfok. Vooral bij weinig wind heeft het grootzeil te weinig winddruk. In de oceaandeining gaat de hele boot dan trillen en lijkt het of de boot afgebroken wordt.

Gisterenavond 6 uur: buien in aantocht. 7 uur: veel regen gehad zonder veel wind. 9 uur: lucht wordt zwart en ik haal de spinnakerboom van de extra fok alvast weg en trek de schoot aan, de wind is naar het ZuidOosten gedraaid.  10 uur: wind neemt erg toe, ik haal de extra fok weg. 12 uur: de rolfok staat nog steeds bak en moet naar SB omdat ik nu inmidels naar het Noorden vaar. Ik draai de fok in, haal de spinnakerboom weg en rol de fok weer uit aan SB, trek de schoot aan en stel de koers weer op West. De wind is inmiddels 28 knopen ( harde wind, kracht 6/7) en de boot gaat zo'n 6,5 tot 7 knopen ( 15 km/h). Onder invloed van de buien moet ik elke keer de koers anders instellen om toch een zo recht mogelijke koers naar het Westen te varen.

Ik ben nu 11 dagen onderweg en dit is de 2e nacht dat het zo gaat. Zonder strijd geen overwinning! Alle andere nachten zijn redelijk rustig verlopen.  Inmiddelds is het ochtend geworden en bij het eerste daglicht zet ik een dubbel gereefd grootzeil erbij. De wind is weer normaal, zo'n 16 - 18 knopen maar wel uit het Zuiden. Dat komt omdat er ten noorden van mij een lagedrukgebied ligt en daar stroomt alle wind nu naartoe.  Elke morgen schijnt weer de zon en is het overdag zo'n 29 graden ook ‘s nachts is het warm. Veel mensen steken tussen half December en eind Januari over omdat het weer dan stabieler is, maar dan heb je minder tijd in de Carieb.

Maandag 24 november ben ik vertrokken uit Mindelo om 13.00 uur. Op dat moment staat er een sterke wind en doordat de golven en stroming van twee kanten om het eiland Sao Antao komen, is het een rommelige zee. Om een uur of 9 's avonds wordt het wat rustiger. Ik heb hele stukken met de hand gestuurd en ga laat koken. Tegen die tijd vaar ik naast de Calypso, het Duitse jacht met Heinz en Jonnie, dat om 12 uur vertrokken is en hebben we marifooncontact. De volgende 5 dagen blijft dat zo. We varen nu met ons drieën, ook een Fransman die solo zeilt op een Beneteau. Heinz spreekt goed Frans, ik niet. Op de Calypso hebben ze elke dag vis op het menu. Dorade, de ene keer klein, de anderer keer groot, maar Dorade. Dat kan ik natuurlijk niet op mij laten zitten dus ga ik ook vissen. Het is mij nog nooit gelukt er een te vangen achter het schip. Ik gebruik daarvoor een plankje dat zichzelf onder water trekt, met daarachter een aasvis van rubber. Volgens Jonnie moet dat niet zo,  zijn aas sleept over het wateroppervlak. Ik probeer het op zijn manier met als gevolg twee aasvissen waarvan de staarten afgebeten zijn. Daarop heb ik de aasvissen voorzien van een extra haak in het restje staart en onder een veertje verborgen en ja hoor: de eerste Dorade. Ik moet zeggen dat het heel erg goed smaakt. Beetje boter in de pan, wat italiaanse kruiden en verse uitjes!!

Een paar dagen later (ik hoef niet iedere dag vis) een mooie zeebrasem gevangen. Heerlijk! Sinds een dag of vier is er enorm veel wier of zeegras in het water. Hele eilanden waar je doorheen vaart.  De slierten blijven achter de schroef haken en achter het roer van de windvaan. Als die begint te trillen, moet ik het weer verwijderen. Het gewone roer zal ook wel vol zitten.

Sinds de 5e nacht ben ik  op de Calypso uit gaan lopen, die nacht 17 mijl en elke dag wat verder. Ze zitten nu 50 mijl achter mij. We hebben nu af en toe mailcontact via de sateliettelefoon want de marifoon gaat niet zo ver.

Al met al heb ik het prima naar mijn zin en gaat het goed. De zee is fantastisch mooi, blauw en altijd anders. Overdag is het elke dag goed weer en de nachten zijn vaak heel helder met mooie sterrenhemels en nu elke dag meer maan. Ik heb voor ik weg ging uit Mindelo ‘Star Map’ op mijn telefoon gezet. Dat is een leuke app waarmee je de sterren en sterrenbeelden kunt zien als je de telefoon erop richt. Een aanrader.

Af en toe schieten er wat grote vissen voorbij en soms een groep dolfijnen en altijd nog die rare vliegende vissen die opvliegen als ik te veel in de buurt kom of zomaar omdat ze zin hebben een eindje te vliegen. Toch zal ik blij zijn als ik er ben. 2000 mijl is een heel eind.

p.s. van Rita: Bas vaart niet naar Suriname! Van Barbados gaat hij naar Grenada, waar Hester en ik aan boord komen 20 december, en in januari wisselen we af met Daniel en Nicole. Vandaar gaat hij naar het Noorden, de Caribische eilanden af.

1. Bram en Anja:
    6 december 2014
    Hoi bas, je schiet al lekker op lees ik. Ja vervelend die draaiende winden, maar houdt je wel lekker bezig.
    Heel veel plezier in Suriname, echt een gaaf land.
    We zien je buurvrouw regelmatig, maar hebben Rita nog niet gezien groet Bram en Anja
  2. Adri Schonenberg:
    Nog maar 560mijl te gaan of het niets is. Alle nare dingen van
    de Atlantic heb je zo zachtjes aan ondervonden, Toch lees ik uit
    Je verslag dat je van alles kunt genieten. Weinig slaap, eten als
    Het tij het toelaat, die zeilen die af en toe, vaak, bijgesteld moeten worden, noem maar op. Ook op vis vangst en dat smaakt naar meer. Leuk dat kontakt met die andere zeilers.
    Hier hebben we ook al een paar koude dagen gehad, nu het zonnetje en een buitje. Een goede vaart naar je volgende haven en of eiland. Groet Adri
  3. Hanneke:
    6 december 2014
    ha die Bas, geregeld denk ik .... water en nog meer water, en dan komt je blog en dan blijkt ook het hemelwater mee te doen. Prachtig verhaal! En een waar avontuur, jij, je schip en de elementen. Lekker trouwens die verse vis, daar wil ik wel een dagje voor mee. Een voorspoedig vervolg. En wat zal het prachtig zijn om na al die zeemijlen land in zicht te krijgen. Het schiet op. En warme groet van land. De groet is warm, het land koud, wennen weer. Hanneke
  4. Ineke:
    6 december 2014
    Ha Bas, ik heb er het volste vertrouwen in dat, als je met een goede achterlijke wind uit het Oosten en de rolfok aan stuurboord, iets naar voren gericht, of soms de rolfok aan de andere kant met een extra voorstag aan stuurboord het Westen aan houdt, en je vooral blijft voeden met verse vis met italiaanse kruiden al dan niet gevangen met je houten plankje waaraan aangevreten aasvis hangt, jij zeker in Barbados aankomt:) ! En vanuit een relatief veilig Rozenburg maak ik onder tussen een diepe buiging voor jou en wens je een voorspoedige vaart.
  5. Bram en Anja:
    7 december 2014
    Lees nu je kop, zie dat je naar Barbados gaat. Erg leuk daar, onze eerste lange oversteek was ook daar naar toe, lekker duiken naar het wrak in de haven, Bram was er van overtuigt dat je naar Suriname ging, maar hem moet ik niet altijd geloven groet B en A
  6. Corrie:
    7 december 2014
    Tjonge Bas, wat een reis. Als je na zo'n zware nacht weer lekker in de zon zeilt ben je ook wel heel voldaan en trots lijkt me. Je schip en je vakmanschap houden de regie over de elementen.
    Van Rita hoorde ik dat je waarschijnlijk dinsdag aankomt. Een bijzonder moment als je het eerste stukje land straks zult zien. Goede reis.
  7. Corrie:
    hoi Bas,
    je kunt heel spannend vertellen. Je ziet het voor je! Je moet niet al te vaak zulke inspannende , vermoeiende nachten hebben , lijkt me.Maar gelukkig zijn er ook heldere nachten met veel sterren. Versere vis dan die zeebrasem kun je niet krijgen. Wij zitten in een heel andere wereld: surprises maken voor Sinterklaas.
    Geniet van je reis ;alle goeds en behouden aankomst.Piet
  8. Ryan Boer:
    hoi bas,
    Spannend om jouw te volgen, geweldig die verhalen,video's en foto's, wat doe jij dat goed, gelukkig vind je vis lekker, heb jij ook boerenkool bij je of iets anders Hollands?? ik weet wel dat in mijn reizen dat er dagen waren dat wij erg zin hadden in een oer-Hollandse pot.

veel plezier, gr Ryan
  9. Joost:
    11 december 2014
    Hoi Bas,

mooi om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Wat een andere omgeving dan hier nu in Nederland.

Joost