A Coruña

20 september 2014 - A Coruña, Spanje

In Rio de Cadeire heb ik in totaal 3 nachten voor anker gelegen vanwege het lagedrukgebied dat nog steeds om de hoek lag. Er lagen nog 4 jachten verwaaid, waaronder ook een Duits kotterachtig jacht "Summer".  Met hen ( Roland, Markus en Guido ) kon ik het goed vinden, en werd uitgenodigd een biertje te komen drinken, wat uitmondde in een maaltijd en een avondje bier en Nederlandse muziek. Ze waren namelijk gek op Sjoerd, en de muziek van Sjoerd schalde over de baai in het donker. ( Corrie en Piet moeten weten wie Sjoerd is. ) ( muziek van Vlieland.) Ik ben altijd verbaasd al mensen zo weg zijn van Nederland.

Uit de schroef heb ik een stuk plastic verpakkingspapier gehaald. Plastic in het water is niet alleen slecht voor vissen. Het water is hier nog niet erg op temperatuur. Een beetje zwemmen gaat nog maar een tijdje onder water werken is wat anders.

De motor van de stuurautomaat heb ik vervangen en de oude heb ik bijgesteld en is nu reserve. Werkt weer perfect.

Toen ik gisteren morgen weg wilde gaan werd ik geroepen door Roland, dat zijn anker vast zat of zo, en of hij mijn duikspullen kon lenen. Dat kon natuurlijk, en na inspectie bleek zijn ankerketting om een kei gewikkeld te zijn. Na een uur proberen los te krijgen heeft hij met het laatste beetje lucht alsnog de ketting (onder water) door moeten knippen om 30 meter ketting en het anker te redden. Dat is toch iets wat je niet graag doet. Nu liggen we in A Coruña in de jachthaven.

Mijn fles is weer gevuld en vandaag ben ik met de trein naar Santiago de Compostella geweest. Helaas Rita, een kan er maar de eerste zijn. De oude stad is erg mooi met smalle straatjes en heel vol met mensen die allemaal iets hebben aan de voeten, want ze hebben bijna allemaal een stok. De Cathedraal is erg indrukwekkend, ( stond helaas in de steigers ) en heb ook een gedeelte van de mis oid. meegemaakt. Het lijkt mij erg mooi om daar aan te komen als je zo´n lange tocht achter de rug hebt. Je kon echt aan de mensen zien wie er gelopen of gefietst had, en hoe opgelucht en blij ze waren. Leuk is dat je zo ook wat van het landschap ziet.

In de haven ligt ook de "Brigitte Bardot"  van Sea Shepperd. De kapitein met wie ik gisteren een babbeltje had heeft vandaag zijn schip laten zien, en wat video´s van acties tegen de Japanners om walvissen te redden. Ze zijn net 3 dagen terug van de Faroer eilanden. Ik ben altijd erg onder de indruk van hun werk. Het is de moeite even naar "Sea Shepperd"  te googelen.

Morgen ( zondag ) ga ik eerst tanken en ga dan een paar Ria´s verderop kijken. De wind moet dan gedraaid zijn naar Noordoost ( nu zuidwest), Roland van de "Summer" Nu alleen nog met zijn vrouw, vaart voorlopig ook nog die kant op, en dat is wel zo gezellig. Daarna moet de vaart er wel weer in.

1. Cora:
    20 september 2014
    Cool om je zo te 'horen' vertellen over je avonturen. X
  2. Corrie:
    20 september 2014
    Hoi Bas, van Rita kreeg ik een mooie foto van de kathedraal doorgestuurd. Indrukwekkend, maar vooral dat hij zo vol zit met mensen die tijden hebben gelopen en hun eindpunt hebben bereikt. Een soort reis zoals jij die nu maakt maar dan lopend.
    Wat maak je snel vrienden als je op het water zit. Je helpt elkaar, leent van alles en luistert naar Jeroen. Wij kennen geen Jeroen, we kennen op Vlieland wel Sjoerd : zanger en troubadour. Zouden je buren die bedoelen?
    Indrukwekkend dat je met de kapitein van "Brigitte Bardot" hebt gepraat. Die mensen hebben lef!
    Geniet nog even van de gezelligheid en dan ga je waarschijnlijk weer een paar dagen alleen de zee op?
  3. Jaap Poldervaart:
    Ha die Bas,
    Mooie verhalen en indrukken krijgen we van je door. Het lukt je om zo ons een goed beeld te laten krijgen wat het is om alleen op reis te zijn.
    Ook mooi dat de mensen die je daarbij ontmoet er weer een extra dimensie aan geven. Blijf ons verrassen met alles wat op je vaarweg komt en tot een volgende keer. Jaap en Letta
  4. Evert:
    20 september 2014
    Dag Bas, wat een verhalen al en je bent nog maar bij Spanje. Hopelijk is dit wel het laatste plastic dat je tegenkomt in je schroef.. En wat leuk dat je naar Santiago geweest bent. Vandaag liep ik met Arend en Piet en we hadden het natuurlijk ook over jou. Terwijl wij door prachtige landschappen liepen stelden we ons voor dat jij je wat zat te vermaken met altijd andere en boeiende golven en zo. Maar jij zoekt dus zolang het kan ook wel even de wal op. Leuk om mee te lezen met jouw ervaringen, blijf vooral schrijven. Goede wind, groet, Evert
  5. Nel:
    21 september 2014
    we kijken zo om de dag vol belangstelling met je leven op zee.kusjes van ons beiden hou je taai.
  6. Bram en Anja:
    21 september 2014
    Hoi Bas,
    Leuk je verhalen te lezen.We hebben je net in Maassluis gemist toen we Karin bezochten. Je schiet al lekker op! Geniet er van.
    groetjes van de Tarpan, Anja en Bram
  7. Hanneke:
    22 september 2014
    Ha die Bas, het is genieten van je verhalen. Erg leuk om te lezen! Fair winds and following seas.

groeten Hanneke
  8. Dick Grootendorst:
    23 september 2014
    Hallo Bas,
    Leuke verhalen en reacties lezen we. Je wordt wel gevolgd. Dat
    jij eerder in Santiago bent geweest dan Rita is grappig. Houd ons goed op de hoogte. Sterkte. Rita komt woensdag bij mij lunchen. Gezellig.

Groeten,

je schoonvader
  9. Oom Leo en Tante Annie:
    24 september 2014
    Halo Bas.Natuurlijk leven wij ook mee. We horen wel steeds wat van je ouders en nu hebben we ook naar je avonturen gekeken, dat is geweldig jongen. En daarom nu het allerbeste hoor en wij houden je in de gaten. Dag hoor, de groetjes van ons.