Brighton naar Ria de Cedeira

17 september 2014 - Cedeira, Spanje

Vrijdag ochtend om 8 uur weggegaan uit Brighton op weg naar Alderney. Het waaide lekker uit het noordoosten en ben voor de wind gaan varen met de fok aan bakboord en het grootzeil aan stuurboord. Vanwege dat ik op dit stuk 2x stroom tegen had die best wel sterk is schoot het niet hard op, en wat ik pas om 2 uur bij Alderney en besloot om dat ik op dit moment stroom mee kreeg door te varen naar Brest. De stroming is op dat stuk erg sterk. had ik tot Alderney 5 knopen stroom tegen, Kreeg ik op dat moment stroom mee! het waaide toen 6 Bft, en liep ik ineens af en toe 10 Kn. Het stuk Kanaal van Alderney naar Quessant, is ook best een eind, en was er om 2 uur de volgende dag.  Het hele stuk van Hoek van Holland naar Quessant heb ik voor de wind gevaren. Nog nooit zo lang gedaan. Bij Quessant gekomen vond ik het ook weer zonde om 35 mijl tegen de wind in te varen naar Brest en besloot door te varen naar La Coruna. De wind was goed, en kwam nu uit oost, terwijl ik zzw moest varen. Op dit stuk kon ik lekker een paar uitjes slaap pakken. De ais is daarvoor erg fijn. Hij ziet de schepen vanaf 20 mijl, en zegt daarbij ook de richting die ze varen, en de snelheid. Je kunt dus best halve uurtjes slaap pakken. Halverwege de golf was de wind op, en hebb ik een uur of 6 op de motor gevaren. Op de gribfiles die ik elke dag ophaal is al een week te zien dat er een lagedrukgebied west van noord Spanje ligt. Er gebeurde niets mee en bleef daar maar, tot dat toen ik op 2/3 was er waarschuwingen binnen kwamen dat hij zich ging verplaatsen en zware wind zou komen, kracht 8 uit zo. Op zich een gunstige richting voor mij, dus heb ik wat zuidelijker gestuurd naar de Spaanse kust, zodat als het kwam ik in ieder geval een oppertje zou hebben en wat af kon vallen naar La Coruna. Toen ik bij de kust was werd er weer gewaarschuwd voor onweer en windstoten,  die ook kwamen. Windstoten en onweer zijn niet erg. De zee heeft geen kans op te bouwen, en meestal is het zo over. De harde wind die erachteraan zou komen was vervelender en ik wist niet wanneer dat zou komen. Ik ben nu voor La Coruna een Ria op gevaren in het donker, om 9 uur, en lig nu achter het anker bij Ria de La Cedera. Een heel mooie baai, waar ik een paar dagen blijf. het waait nu best hard, en er zijn ook valwinden die van de bergen komen. Vannacht goed geslapen, en met de rubberbootjes naar de wal gegaan waar ik nu in een café zit te schrijven, [ met koffie]. Toen ik achteruit sloeg bij het ankeren hoorde ik een bekend geluid. Iets in de schroef. Een net of touw of zo. Moet dus strakke even het water in. Ook de stuurautomaat heeft het denk ik begeven. Het gedeelte op het stuur slipt en piept. Ik heb nog een reserve bij me, dus moet die straks vervangen, en onderdelen bestellen om de oude weer als reserve te kunnen gebruiken. Met mij gaat het verder goed, en heb elke dag wel kontakt met Rita via de mail. Iedereen de groeten, en ik ben al op 1/3 van ze zeepost.

1. Ineke:
    17 september 2014
    Ha Bas, je hebt al een aardig stuk weggevaren zeg! Het is leuk om je te volgen en nog leuker om te lezen wat je mee maakt. Ik zag op de site van marinetraffic de Waterman een beetje heen en weer 'schudden' op de zelfde plek, dat zijn dan zeker de door jou beschreven valwinden :) Duikspullen bij je zodat je een beetje veilig onder je boot bij de schroef kan komen? Hoop natuurlijk dat je dat probleempje snel verholpen hebt. Plezierige dagen in Spanje!
  2. Koos Poldervaat:
    17 september 2014
    Hoi Bas,
    Lees ook mee met jou zeilavontuur. Die passie van jou begon ruim een jaar of veertig gelden (weet je nog?) met je eerste zeilboot. Een Vrijheid V35. Waar blijft de tijd. Gaaf dat je te volgen bent. Alle goeds en een prachtige tijd gewenst.
  3. Wim Barendrecht:
    18 september 2014
    Leuk om te lezen hoe het gaat!! Je moet wel van alle markten thuis zijn, zeg, om zo'n reis te volbrengen.
    Je ligt op dit moment kennelijk nog stil.

Het ga je goed!!
  4. Wil Stolk:
    18 september 2014
    Hoi Bas,
    Spannend om je verhalen te lezen. Hoe heb je het voor elkaar gekregen om al een derde zeepost te lezen..
    Succes verder.