Grenadines

10 januari 2015 - Union Island, Saint Vincent en de Grenadines

Zaterdag 3 januari zijn Rita en Hester weer van boord gegaan. Het was fijn hen weer gezien te hebben en het was heel gezellig. Twee weken zijn dan ook snel voorbij. Om weer van boord te gaan en Daan en Nicole aan boord te nemen zijn we eind december weer naar de zuidkant van Grenada gevaren, naar Prickly Bay, waar het vliegveld dichtbij is. Op de terugweg hebben we oud en nieuw gevierd aan boord in de jachthaven van st. George, waar we nog eens lekker uit eten zijn geweest bij BBS restaurant. Met Rita en Hester een mooi tochtje over het eiland gemaakt naar de Annandale watervallen en het kratermeer Grand Etang, omzoomd met mangroves op een van de hoge bergen en in de regenwouden. Ja, Grenada is erg mooi en groen, het regent dan ook dagelijks hier. Meestal erg korte buitjes. Bovenin hangen bijna altijd dikke wolken.
Ook heb ik in de jachthaven de accu's lekker opgeladen tot 100 % waarna de accucontroller automatisch gereset is en nu geeft hij de goede percentages weer aan. Ik had sinds Tenerife niet meer in een haven gelegen, altijd voor anker.
In Prickly Bay hebben we de boot schoon gemaakt, de was laten doen en nog een mooi tochtje gemaakt naar een kruidentuin. Alles over kruiden en specerijen werd uitgelegd door een mevrouw die een cassettebandje had ingeslikt. Het valt voor veel mensen niet mee op het eiland, baantjes naar je zin zijn schaars.
Toen was het opeens zaterdag 2 uur!! Afscheid nemen van Rita en Hester en een uur later Daan en Nicole verwelkomen. Twee tegenstrijdigheden in korte tijd. Wel gaf het direct afleiding en.. het was ook gelijk weer gezellig. Het was goed hen weer te zien. Alle spullen weer met het rubberbootje aan boord gebracht, natuurlijk gelijk gezwommen. Daarna pizza gegeten tijdens het happy hour, want voor hun gevoel was het al avond. Tijdverschil is dan ook 5 uur.

De volgende morgen gelijk vertrokken naar St. George, na de ochtendswim. We zijn daar voor anker gegaan en ook met Daan en Nicole met een oude taxi naar de watervallen en het meer geweest. Daar waren nu ook Mona-aapjes, die 's middags uit het regenwoud komen, om snoepjes en koekjes te bedelen.
De volgende morgen, maandag 5 januari, zijn we nog even naar de markt geweest, en zijn daarna vertrokken naar Carriacou. Die tocht was pittig. De wind was erg noordoost, dus we moesten kruisen tegen een krachtig windje van 24 kn. en vervelende steile golven. Dat viel voor Nicole niet mee en de vissen hadden er baat bij. Dit zijn dan ook de windward Islands. Als je naar het noorden moet zoals wij heb je altijd tegenwind. Dat is zo tot Saint Lucia, vanwaar de eilanden wat naar het noordwesten liggen.
Tyrell Bay was de beloning. Ik ben er nu vier keer geweest en het is er altijd mooi en fijn er te komen. Zeer vriendelijke mensen op de scheepswerf waar ook een restaurantje met wifi is. We hebben er diesel en water getankt, waarna we woensdag naar Union Island zijn vertrokken. De wind was goed van richting en kracht en het was een niet zo'n lang stuk. Gelukkig een positieve zeilervaring voor Nicole. We liggen hier aan een boei vanwege een matige ankergrond, achter een rif.
We kregen nog bezoek van Nederlandse mensen die 20 jaar geleden ook voor een jaartje Carieb weggingen met een groter zusje van onze vorige boot "Wilde Geer". Ja ja... Veel mensen blijven hier wat hangen.
Vandaag hebben we een wandeling gemaakt naar Ashton en zijn drie keer wezen snorkelen. Kitesurfers scheren met hun kites tussen de schepen en het rif door, rakelings langs de vele masten. Een uniek kitegebied met altijd veel wind.
Vanmorgen ging het, wat ik allang aan zag komen, fout met een van de leerling kiters.
De kite kwam in de masttop terecht van onze voorbuurman en vernielde de antennes en de windsnelheidsmeter. De kite bleef  een half uur in de mast wapperen wat een enorme herrie was, waarna hij losschoot en rakelings langs onze mast vloog en een eind verderop in het water neerkwam. Daarna gaan we naar de Tobago Cays, de eilanden waar de Pirates of the Caribbean zijn opgenomen en een fantastisch snorkelgebied.

Gisteren, 9 januari. aangekomen in de Tobago Cays en geankerd achter een rif. We zijn meteen gaan snorkelen. We zagen direct al een pijlstaartrog en heel veel schildpadden en nog allerlei soorten vissen. Een prachtig gebied met eilandjes en strandjes. 's Avonds hebben we genoten van een aan boord gebrachte beachbarbecue die vanwege de slechte weersvoorspellingen niet door ging. Het begon inderdaad al snel hard te waaien en later in de nacht pas te regenen. Toch lagen we naar omstandigheden redelijk rustig. Daan en Nicole zijn al aardig aan de bewegingen van de boot gewend.
Vanmorgen tussen de riffen door naar het eilandje Canouan gevaren, een tochtje van ruim een uur en liggen nu 50 meter van het strand in een windstille strook van de baai.
Het weer is zoals altijd snel opgeklaard, we hebben al weer gezwommen en zitten nu lekker in de schaduw van een afdakje met een koude cola.

1. Ineke:
    Ha Bas, Daan en Nicole,

Jullie hebben al flink wat gevaren en gezien zo te lezen! Leuk die aapjes. Ik las dat een Mona aapje een heilig aapje is en dat je het moet begraven als je een dood aapje aantreft; maar dat wisten jullie vast al. Het leven aan boord klinkt lekker overzichtelijk maar tegelijkertijd wordt ik zelf al misselijk als ik lees over de vervelende steile golven en de bewegingen van de boot; dat houdt natuurlijk ook nooit op. Gelukkig zie ik op de foto dat je hagelslag bij je hebt; hagelslag is lekker neutraal eten. Gevaarlijk die Kite surfers en gelijk veel schade! Vrijdagavond kon ik vanwege de grote hoeveelheid regen snorkelend naar Rotterdam en bovendien ben ik daar aangevallen door mijn eigen paraplu omdat het stormde, je begrijpt wel; hier heb ik ook zo mijn tobberijen.

Fijne voortzetting van de reis en ik hoop dat jullie onder en boven water veel leuke/mooie dieren of dingen tegenkomen.

groeten van Ineke
  2. Hans van den Berge:
    Hoi Bas,
    Weer een mooi verhaal. Ik zou zo naar je toe willen komen met Cora, maar we hebben net een heerlijke vakantie achter de rug.
    Er moet ook weer gewerkt worden.
    Groet, Hans , ook namens Cora
  3. Adri Schonenberg:
    11 januari 2015
    Hoi Bas, ik heb de kaart er maar even bij gepakt, van al
    die plaatsen nooit gehoord, ongeveer weet je natuurlijk
    wel waar dat allemaal ligt. Maar met wat een geweldige reis
    ben jij en nu met Daan en Nicole weer aan het zeilen en
    genieten van alle attracties, taxi tochtjes, lekkere etentjes,
    snorkelen, duiken, mooie wandelingen, drankjes bij andere
    zeilers. Genieten en bijna geen tijd om de zeilen nog te reven.
    Je vrouw en Hester zijn goed in Maassluis aangekomen vertelde
    je Ma en hadden natuurlijk een fijne tijd gehad en verwend.
    Ja voor jou fijn dat er een aflossing kwam, maar daar komt
    ook weer een eind aan en moet je het weer in je eentje doen.
    Maar je gaat nu weer een stukje verder naar boven?
    Heel veel vaarplezier, een goed windje waar je wat aan hebt
    maar voorzichtig. Behouden vaart. Gr. Adri
  4. Lidy Westerhuis:
    12 januari 2015
    Hoi Bas, ik heb weer genoten van je reisverhaal samen met Jan, fijn dat Rita en Hester er waren met de feestdagen en nu zijn Daan en Nicole er geweest. Jouw tocht naar Carriacou was pittig schreef je,maar hier is het de laatste tijd oo pittig, afgelopen weekend hebben we windkracht 9 en 10 gehad en daarbij verschrikkelijke hoosbuien de temperatuur is wel goed, maar je we moeten het er mee doen.Vorige week was jemoeder jarig en toen hebben we het uiteraard over jouw zeilavontuur gehad.Jongen wat een avonturen maak je mee en dan die Mona aapjes wat leuk.Ja die kitesurfers zijn niet zo leuk,als ze je raken.
    Jan en ik wensen je nog veel zeilplezier en kijken naar je volgende reisbeschrijving alweer uit.
    groetjes Lidy Westerhuis en Jan Warnaar
  5. Veroon vervoort:
    14 januari 2015
    Hallo bas,wat n mooi verhaal en mooie foto,s,jullie vermaken je wel lees ik,ik wens jullie nog n fijne voortzetting van jullie reis samen.
    .grt Veroon n