Sint Maarten - Bermuda

14 april 2015 - Sint Maarten, Nederlandse Antillen

Sint Maarten - Bermuda  14 April.

Het is nu  precies een week nadat ik weer ben aangekomen op Sint Maarten. Om maar met de deur in huis te vallen: ik ben al op ca. 2/3 op weg naar Bermuda nadat ik een maandje in Nederland geweest ben, waar ik erg van genoten heb. Het familieleven, werk, vrienden en kennissen ontmoet, dingen regelen enz. De boot lag er nog netjes bij, zoals ik hem had achtergelaten. Er waren wel wat opstartproblemen en veel ongedierte. Ik ben geen insectoloog, maar het waren kruipende beestjes, als kleine kakkerlakken e.a. De jacht werd direct geopend en nu ben ik er ( bijna ) vanaf. Het was ook wel weer even wennen weer alleen aan boord te zijn.
Ik ben direct begonnen met de boot in orde te maken. Ik wilde nog een reeflijn in het derde rif hebben zodat deze ook bruikbaar is bij harde wind. Ik heb extra diesel jerrycans gekocht en  getankt om eventueel door de windstille gebieden te komen. De accu's heb ik vol geladen en toen ben ik vanuit de lagoon van Marigot naar de baai gevaren en voor anker gegaan. Dat was alleen al een verademing, want daar waaide het lekker en kon ik ook weer zwemmen. Daar heb ik de boot die in die 6 weken heel erg aangegroeid was met pokken en algenafzetting  met een groot kunststof plamuurmes  afgestoken. De schroef was helemaal in onbalans van de aangroei van schelpen enz. en deze heb ik met een stalen plamuurmes afgestoken. Dat was best wel even een paar uur werken. Er kwam ook veel vis op af. Sommigen waren wel 80 cm. Dan nam ik even pauze.
Voor mij lag het jacht Deinemeid uit Amsterdam voor anker, die mensen hebben wij al eerder ontmoet in Martinique. Zij zijn ook ex-charterschippers, maar van een latere generatie. Genoeg om over te praten dus.

Vrijdagochtend 10 april ben ik om half elf vertrokken na nog even afscheid genomen te hebben van Sanne van de Deinemeid, zij kwam in hun rode roeibootje nog even langs. Marijn lag nog op bed. Hij heeft wel nog even gezwaaid toen ik wegvoer. Het waaide best flink, dus met een rif begonnen.  Eerst om de westpunt heen van Anguilla en tussen Dog eiland en Prickly eiland door koers gezet naar Bermuda. 865 mijl. De wind bleef lekker doorstaan en de eerste 2 dagen had ik 145 mijl als dagafstand. Daarna viel de wind weg vanwege een groot hogedrukgebied waar ik doorheen moet. Toen waren de dagafstanden ca. 100 mijl. Dat komt mij wel aardig uit want ik wil niet te vroeg bij Bermuda zijn. Daar liggen links boven Bermuda een hogedrukgebied en rechts een lage drukgebied naast elkaar. Een hogedrukgebied draait rechtsom en een lagedrukgebied linksom. Bermuda ligt daar tussenin met als gevolg sterke noorden wind. Ik doe nu een beetje kalm aan totdat alles wat naar het oosten weggetrokken is en ik de oostenwind van het hogedrukgebied kan oppikken om naar Bermuda te varen. Dat is vooralsnog het plan voor donderdag/vrijdag.

Op en stevige regenbui na in de eerste nacht is het voor de rest droog gebleven. De zon staat de hele dag te schijnen en de nachten zijn helder. Het bevalt mij wel weer zo. Ik ben ook weer aardig in het ritme. Wel waren de helft van mijn kleren nat geworden door een lekkend voorraam. De kit was uitgedroogd. Lekkages! Is het niet bij klanten, dan heb ik ze zelf wel. Gelukkig was het meest regenwater en alles is al weer droog. Het raam is weer voorzien van verse kitvulling.

Word weer vervolgd.

1. Nicole&Daniel:
    15 april 2015
    Hoi Bas! Leuk om weer een verhaal van je te lezen! We worden gelijk jaloers. Balen van de insecten en het voorraam! Die was toch net gekit? Nog veel plezier en succes!
  2. Hanneke:
    15 april 2015
    Ha die Bas, erg fijn om weer met je mee te kunnen lezen. Ik denk geregeld aan jou, en je scheepje omringd door alleen oceaan. Ik kijk uit naar je bericht over de aankomst op Bermuda en hoop dat de gunstige wind met je meewaait. lieve groet. Hanneke
  3. Wil Stolk:
    15 april 2015
    Hoor ik daar een steek onder water naar de Nobeldreef? Ik lees nog mee hoor. Was kortgeleden nog even met kleinzoon op de Nobeldreef. Heb eindelijk geen heimwee meer, maar dat heeft meer met de bebouwing rondom dan met de lekkages te maken. Blijf lekker dobberen! Wil
  4. Petra:
    15 april 2015
    Ik denk dat je ook nog wel weerman zou kunnen worden , ik steek er nog wat van op. Dus dat geheimzinnige van de Bermudadriehoek gaat misschien vooral over het weer? Fijn dat we je even een poosje hebben gezien en dat het je nu lekker voor de wind gaat.
    Liefs Petra
  5. Corrie:
    Ha Bas,
    Fijn om te lezen dat je weer je ritme hebt gevonden. Het is toch nog een druk bestaan : aangroei verwijderen, lekkage verhelpen.....stuur je weer eens een filmpje van de oceaan?
    Goede reis!
  6. Lidy Westerhuis:
    15 april 2015
    Hoi Bas, wel weer fijn dat je in je uppie bent? of niet het is natuurlijk wennen, wat een werk alles weer schoonmaken, er groeide nog net geen hoog onkruid in de boot, anders waren die beestjes teken geweest. Om de kriebels te krijgen van die beesten. Ja ik heb je nog even in Maassluis gezien, samen met Jan je zat in het busje groetje Lidy en Jan en behouden vaart.
  7. Ingrid:
    15 april 2015
    Hoi Bas, leuk weer even wat van je te horen, dat maandje zaak was eigenlijk zo weer voorbij. Ik hoop dat het je na wat kleine obstakels weer flink voor de wind zal gaan. En zie uit naar het vervolg van je reisverhalen.
    Groetjes Ingrid
  8. Adri Schonenberg:
    16 april 2015
    Hoi Bas, ja ook aan het gezellig thuis zijn komt een eind. Fijn dat
    Je dit allemaal kon doen. Nu weer de zeezeiler uithangen, dat was uiteindelijk je wens, al voor jaren. Ik hoop voor je,wat er in
    Je hoofd zit, allemaal gaat lukken.
    Zijn de werkzaamheden allemaal klaar? Dan is het nu weer genieten geblazen, met windje mee dan natuurlijk.oh moet batterij opladen. Goede vaart en geniet ervan. Gr. Adri
  9. Arie en Willy:
    19 april 2015
    Hey Bas, weer op pad. Leuk je verhalen te lezen. Goede tijd en tot horens ! Arie en Willy