Bermuda

19 april 2015 - Hamilton, Bermuda

Bermuda.
Het plan om het lagedrukgebied te ontlopen is aardig gelukt.  Donderdagochtend draaide de wind opeens naar het noorden, en heb ik een uurtje een oostelijke koers aangehouden, waarna ik overstag ben gegaan en op Bermuda aan kon houden met een ruime aandewindse koers. Het nu volgende hogedrukgebied was behoorlijk naar beneden uitgedijd en bracht aan de rand waar ik zat nog een oostelijke wind van 30-35 knopen, windkracht 7. Ik heb mijn derde rif getrokken en de fok wat ingerold, zo liep de boot lekker tegen de golven op. Dat duurde tot vrijdagochtend. De boot nam heel veel water over en ook in de kuip was het een natte boel. Ik heb mij daarop maar naar binnen teruggetrokken met mijn boek, een lekker blik met een of ander spul nog uit Madeira opgewarmd en een paar uurtjes slaap gepakt. Tussendoor moest ik ook nog een hele vragenlijst invullen voor mijn aankomst en deze mailen naar Bermuda Radio.
In de ochtend  van vrijdag 17 april nam de wind lekker af tot 17 knopen, windkracht 4-5 en kon ik al zeilend de lagune bij Sint Geoorge binnenvaren. 865 mijl in 7 dagen. Het was bij elkaar een goede overtocht zonder motoruren.

Ik lig hier nu voor anker met nog een paar andere boten, die ook richting Azoren gaan. Zij zijn 2 dagen eerder aangekomen vanuit de Bahama's. Het plan is om met ons drieen over te steken, of in ieder geval wat kontakt te houden. Ook is het wel fijn met ons drieen een goed vertrekmoment uit te zoeken in verband met het weer.
Bermuda zelf is een vriendelijk ogend eiland met kleurrijke goed onderhouden huizen met witte daken. Die daken zijn van oudsher gemaakt van houten sporen met dwarsbalkjes waarop limestone tegels liggen, die aan de buitenzijde wit gepleisterd zijn. Volgens mij moeten ze hier heel goede scheuroverbruggende witte verf hebben. De mensen zijn ook hier heel erg vriendelijk en behulpzaam. Een smid heeft gratis mijn afgebroken trapleuning steun gelast en de zeilmaker heeft een rvs. schotdoorvoer geregeld voor bij de ankerlier.
Inmiddels al weer de boot binnen schoongemaakt,  opgeruimd, en wat klusjes gedaan. Gisteren heeft het hier onafgebroken hard geregend en vandaag is het weer droog zodat ik het eiland wat ga bekijken.

1. Corrie:
    hi Bas
    je vervolgverhaal weer gelezen. op weg naar huis met veel water onder je kiel zie ik op de atlas. 5944 meter om precies te zijn!
    Pas op de driehoek.
    Hartelijke groeten uit een zonnig Zwolle .
    Hier de herdenking van 70 jaar bevrijding beleefd. Indrukwekkend hoe mensen hier nog herinneringen over naar voren brengen. Alsof het nog steeds leeft.
    Groet ook namens Cor
    Piet
  2. Bram en Anja:
    Hoi bas,
    Dat heb je snel gedaan. Het is leuk om bermuda een beetje te verkennen en met de ferrie naar Hamilton te gaan. Je kunt op het eiland ook heerlijk wandelen en duiken. Het water is alleen niet zo warm als in de carieb. Veel plezier daar en een goede oversteek naar de Azoren. Gr B en A
  3. Cora van den Berge:
    Hoi Bas,
    Ik dacht dat je naar warme streken was uitgeweken, wij hebben hier mooi weer. Hopelijk dat je mooi weer krijgt met een lekker windje. Veel plezier op het mooie eiland. Leuk als je met andere zou kunnen opvaren.

Groet, Hans en Cora
  4. Deinemeid:
    20 april 2015
    Hoi Bas, wat fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen. De weerkaartjes van nu zien er echt niet lekker uit. Wij staan te popelen om weg te gaan, maar wachten zeker nog op wat beter weer. Misschien tot op de Azoren.
    Lieve groetjes, Marijn en Sanne
  5. Adri Schonenberg:
    21 april 2015
    Hallo Bas, wat fijn dat er altijd mensen zijn die je kunnen helpen met wat je net niet zelf kunt doen of er geen gereedschap voor hebt. Ook ontkwam je niet aan natte voeten, maar inmiddels alles weer droog is. Het weer zorgt ook voor afwisseling en gaf je even tijd wat uit een busje te nuttigen. Maar zeilen was het nu en zonder hulp van de motor, heerlijk voor je. En nu met een paar kennissen op naar de Azoren. Goede vaart en genieten geblazen. Gr. Adri
  6. Paul Grootendorst:
    23 april 2015
    Hoi Bas,
    Leuk dat de oversteek naar Bermuda zo goed verlopen is. Sterkte bij je de tocht naar de Azoren.
    Paul
  7. Dick Grootendorst:
    24 april 2015
    Met plezier je verhaal weer gelezen. Het is op de kaart te zien nog een hele ruk voor je weer in Maassluis bent. Sterkte en veel plezier.
    Je schoonvader