Onderweg van Bermuda naar de Azoren

6 mei 2015 - Hamilton, Bermuda

Vrijdag 1 mei ben ik uiteindelijk vertrokken naar de Azoren. Een weekje later dan gepland. Geen straf, want Bermuda is mooi en ik was niet de enige die beter weer afwachtte. We hadden er een gewoonte van gemaakt om elke avond bij een van ons, de vijf solozeilers langs te gaan voor een drankje en een hapje. Er lagen dan 4 of 5 rubberboten achter de boot te schommelen. Soms kon het niet vanwege de harde wind. We hebben de depressies nu zoveel mogelijk over ons heen laten komen, op een na. Die moet zichzelf oplossen als we zo'n 150 mijl weg zijn.

De laatste kwam vrijdagochtend over, met een windkracht 8. Toen om 11 uur de wind afnam ben ik direct uit gaan klaren, heb ik de rubberboot leeg laten lopen en vastgesjord. Windvaan weer op zijn plek gehangen want die haal ik altijd opzij omdat we anders de zwemtrap niet kunnen gebruiken, nog wat andere dingen en een laatste skype gesprekje gevoerd. Ik heb er zin in.

In de lagoon het zeil gehesen en door de towncut naar buiten met een noordwestelijke wind en een zuidelijke deining. Dat gaf een rommelig zeetje, vooral toen de wind s'avonds wat afnam. Heerlijk om weer onderweg te zijn. Na het eten kreeg ik bezoek van een groot aantal dolfijnen van een klein soort, zo'n 1,5 meter. Altijd leuk, vooral omdat ze met zoveel waren en onder en om de boot bleven zwemmen. John vaart naast mij met zijn Catamaran, en Jaap iets achter ons. Zo zijn we de nacht ingegaan, nadat we ons iets verspreid haddan. Ollie is gebleven omdat zijn windvaan beschadigd is geraakt bij het bunkeren. Ik heb hem gerepareerd maar hij wil toch op een onderdeel wachten wat al opgestuurd is uit Nederland.

Zaterdag: De hele nacht hadden we een flauw windje en veel gedein, maar tegen de ochtend kwam er wat wind uit het zuidwesten. Fok bak gezet en een stagfok erbij. Zo ging het lekker. Tegen een uur of een kwam er zoals verwacht een restje van dat ene lagedrukgebiedje om te beginnen in de vorm van een zuidelijke windkracht 6. Goed om het daggemiddelde nog wat op te vijzelen, want dat is nu blijven steken op 95 mijl. Ik wil 130 mijl gemiddeld per dag varen, het is 1677 mijl. Vanavond voor 2x macaroni gemaakt. Met 2 reven de nacht in.

Zondag: Vanaf middernacht heeft het aardig gewaaid, een dikke 6 met uitschieters naar 7 en 8. Vanmorgen draaide de wind en minderde tot 4 bft. en nu vaar ik met de fok over stuurboord en dubbel gereefd grootzeil aan bakboord. De windvaan is tijdelijk buiten gebruik want er is een bout verdwenen waarmee de uithouder met katrollen vast zit. Vaar nu op de autopilot.

Maandag: De windvaan weer aangesloten en doorgezeild tot ik om 6 uur wakker werd van een raar geluid. Het zeil stond aan de verkeerde kant en ik was al 1.5 mijl terug naar Bermuda aan het varen. De boot weer op koers gelegd en even later kwam er een mooie NNO wind met 14 knopen, 4 Bft. Heerlijk in het zonnetje.

Dinsdag  5 mei: Vrije dag in Nederland. Voor mijn zeilen ook. De wind was weg of kwam zwak uit het NO. Tegen dus. Een hogedrukgebied van 1030 mb ligt boven ons. Een aantal uren op de motor gevaren. Het was mij al opgevallen dat de bilgepomp elke keer aansloeg. Het water wat binnenkwam smaakte zoet, dus geen paniek. Wat dan wel. Het bleek de voorste watertank te zijn die lek was. Door het klappen van de afgelopen tijd in de golven moet hij lekgeraakt zijn. Ik had zoiets al eerder vermoed, maar nu was het wel heel erg. Dus de voorste tank overgepompt in de achterste en de rest overboord. Nu is alles droog onderin het schip. s'Middags kwam er weer wind en schoven we rustig verder over een vlakke zee. Weer een mooie dag met veel zon, een prachtige zonsondergang  en mooie maan.

Woensdag 6 mei. De hele nacht lekker doorgezeild onder grootzeil, uitgeboomde fok aan bakboord en de stagfok aan stuurboord met een iets toegenomen wind 3 á 4 Bft. Op speciaal verzoek van Corrie heb ik nog wat filmpjes gemaakt van de zee. Een kalme zee deze keer. Ze komen eraan! Vandaag  en morgen zal de wind nog wat toenemen tot een krachtje of 5, waarna ik donderdag tot dinsdag te maken ga krijgen met en lagedrukgebied wat langzaam voor mij langs over de Azoren heen gaat schuiven en waarvan ik in de ZZW randen terecht zal komen.   We zullen zien hoe alles zich ontwikkelt. Ik hoop volgende week woensdag of donderdag op Flores te zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Adri Schonenberg:
    6 mei 2015
    Weer genoten van je reisverslag. Op weg naar de Azoren, (mijn vader heeft daar ook veel gelegen met, als ik het goed heb was hij nog al eens te vinden bij Hotel/Cafe Post?) En nu opweg naar Flores, met afwisselend weer. Nu dat hebben we hier ook Bas, zon, regen, storm, onweer en hagelstenen zo groot als een pingpongbal en met nog al wat schade in Nederland en zelfs een dode. Morgen hoop je aan te komen op/in Flores en dan zal je de fiets wel weer opstappen. Gezellig dat je zeilvrienden ook weer mee varen en strakjes bij aankomst weer heerlijk met elkaar kunnen borrelen en eten, dat hoort er ook bij hoor. Je moet misschien ook nog het een en het ander aan de boot opknappen, ook niet ongezellig. Geniet van alles, goede zeilvakantie en tot het volgende reisverslag. Geweldig!!Adri.
  2. Nettie van Driel:
    6 mei 2015
    Het is toch maar goed dat je zo superhandig bent, Bas! Want je komt heel wat probleempjes tegen. Maar het lijkt voor jou niet echt uit te maken: als ik je verslag zo lees, lijk je volop te genieten! Ik wens je weer een behouden vaart en veel plezier!
  3. Corrie:
    7 mei 2015
    hoi Bas,een reactie van mij vanaf de Zeeuwse eilanden. wij genieten van veel wind, hebben stormen doorstaan en nu dan eindelijk de zon. Corrie haar ouders zijn 60 jaar getrouwd, vandaar.
    Op weg naar huis, Bas. Ik kan me indenken dat het fijn is m in flottielje te varen. Gezellig maar ook veilig. Corrie ziet uit naar defilmpjes die je voor haar gaat maken.
    Geniet van de vrijheid, de zee en alle indrukken die je voor altijd voor je zelf zult opslaan.
    Hartelijke groeten van Corrie en Piet
  4. Bram en Anja:
    8 mei 2015
    Hoi bas,
    Leuk dat jenaar Flores gaat, het is echt de moeite waard. Zoals je weet zijn de Azoren onze favoriete vakantiebestemming. Ga er maar lekker van genieten en van de oversteek ook. Dat wordt weer meer kleren aan trekken 'snachts. De tropen zon heb je al achter je gelaten. Van Rita hoorde we dat ze niet naar de Azoren komt en jij met een vriend terugzeilt naar Nederland. Behouden vaart en hopelijk veel dolfijntjes en ander gespuis groet B en a
  5. Lidy Westerhuis:
    9 mei 2015
    Hoi bas, ik heb weer genoten van je reisverslag, jongen wat ben je niet allemaal tegengekomen voor reparaties fijn dat je een vakman bent zo kan je je hart ook weer ophalen op zee en aan de wal. Wat een mooi gezicht moet dat zijn die dolfijnen. Ja stormen kan het in Nederland ook, het is vandaag weer bar en boos, af en toe moeite om je staande te houden.
    Leuk nu naar Flores en geniet van de oversteek.
    Fijn dat je een paar zeilvrienden bent tegengekomen, is wel zo prettig even bij elkaar te kletsen.
    Jongen een goede reis en voorzichtig groetjes Lidy en Jan