Flores ( Azoren ).

17 mei 2015 - Azoren, Portugal

Flores. ( Azoren )
Woensdag 13 mei uiteindelijk s'morgens vroeg de reven eruit gehaald en lekker door kunnen zeilen tot een uur of tien, toen was de wind op. Nog 150 mijl te gaan. De motor gestart en tot acht uur 's avonds op de motor gevaren. Die tien uur heb ik met de hand gestuurd omdat de riem van de autopilot gebroken was. Toen kwam er weer wat wind en kon ik tot vrijdag ochtend 01 uur lekker kalm doorzeilen op een glad zeetje. Onderwijl 2 Bonito's gevangen, een klein soort tonijn, en van de dolfijnen genoten die massaal aanwezig waren. Ook zwom er een Vinvis naast de boot op 5 meter afstand. Een enorm beest van circa 20 meter, die elke keer als hij adem uitblies een briesend geluid maakte. Om 01 uur de motor gestart, muziek hard aangezet en met een door plankton fluoriserende zee op de motor een paar uur richting Flores gevaren, onderwijl vergezeld door dolfijnen die wilde groene strepen trokken in de donkere nacht door het fluoriserende water. Ook de Portugese oorlogsschepen, kwallen die een zeiltje op hebben en zo kunnen varen, gaven licht. Een onvergetelijke ervaring om zo bij je eindbestemming aan te komen. Voor Flores de boot bij een zacht windje weer onder zeil gebracht en toen ben ik een paar uur gaan slapen omdat in donker aankomen geen optie is. Om 6 uur weer wakker geworden en de motor gestart voor de eindsprint. Om half 9 meerde ik na bijna 2 weken af in de haven van lajes das Flores. Best wel een enerverend tochtje.
Er lagen maar 4 boten in de haven en één herkende ik als de boot van Jonnie, die een week eerder vertrokken was, maar hij zag er anders uit. Jonnie had 220 mijl voor Flores bij een stevige windvlaag, in combinatie met een golf en te veel zeil,  zijn mast overboord gezeild. Hij heeft alles weer aan boord getrokken. De mast was in 3 stukken, maar de zeilen waren nog heel. Met een provisorisch noodtuig is hij verder gezeild. Met behulp van een andere solozeiler heeft hij nadat hij aangekomen was veel werk verzet. Nu ligt hij weer klaar om verder te gaan met een 3 meter kortere, maar goed gerepareerde mast. Ik heb hem mijn stagfok gegeven, de oude fok van de Wilde Geer, die precies paste op zijn kortere voorstag. We hebben ook nog even proefgevaren. Hij moet nog 2000 mijl. Gisteren is ook Jaap, de  loods, binnen gekomen, anderhalve dag na mij. Hij heeft de noordelijke route genomen. Hij heeft het ook zwaar gehad, met een gescheurd en onderweg gerepareerd grootzeil en gescheurde kotterfok. Ook heeft hij een golf binnengekregen. Op internet staat ook dat Gustavo en Begonia van boord gehaald zijn door een containerschip en dat hun catamaran Ghundar gezonken is. Zij waren samen met Jonnie vertrokken.
Ik ben blij dat wij de tijd genomen hebben voor een goed vertrekmoment.
Van Flores heb ik al e.e.a. gezien. Ik heb vrijdag gelijk een auto gehuurd en ben het eiland gaan bekijken. 's Avonds zijn we met z'n vijven een tochtje wezen maken naar de kratermeren in de mooie heuvels en zijn we langs de prachtige kustweg gereden met uitzicht over de oceaan. Dat verveelt nooit. Voor de rest is het gewoon gezellig met elkaar.

1. Corrie:
    17 mei 2015
    Prachtig om je films te bekijken. Het filmpje met de stevige wind zal toch nog rustig zijn in vergelijking met de storm die je collega's hun zeil en mast hebben gekost. Dat lijkt me toch een angstig avontuur. Mooi dat jullie samen de mast van Jonnie hebben kunnen in korten.
    In de nacht met dolfijnen en lichtgevende kwallen aankomen in de baai van Flores lijkt me echt onvergetelijk.
    Mooie dagen op Flores!
    groeten van Piet, Corrie
  2. André Spanjersberg:
    17 mei 2015
    Hallo Bas. Welkom op de Azoren na zo'n heftige reis . Ik heb ook de foto's gezien van Flores met de meren.
    Ga je nog naar Horta ? ik ben daar vaak geweest als we op station en dan kwamen wij altijd in een café bij Pieter, daar hangen veel foto's van sleepboten.
    Verder veel plezier en ik blijf je volgen.
    Hartelijke groeten van André
  3. Bram en Anja:
    17 mei 2015
    Gefeliciteerd, lekker aangekomen op Flores, gaaf eiland he? Geniet er maar van en ook de andere eilanden.
    Wij hebben vorige week ook een eiland aangedaan, Texel. Erg leuk, fijn gefietst en leuke mensen gezien. Beetje winderig, en af en toe zon. Gr B en A
  4. Arie en Willy:
    18 mei 2015
    Ha die Bas, leuk je verhalen weer te lezen. Gaaf allemaal hoor. De films en foto's, je moet het geheel toch echt gaan bundelen hoor, als je in Nederland bent. Goede reis verder en we blijven je volgen, hartelijke groetjes van Arie en Willy
  5. Adri Schonenberg:
    18 mei 2015
    Een vinvis van 20meter, muziek kei hard aan, van de buren had je toch geen last. Rondom dolfijnen die zich ook lieten horen denk ik. Deze reis was wel met ups en downs. Jij kwamen het beste vanaf. Je vrienden Jonnie en Geer kwamen er niet zonder zeilscheuren en maststukken vanaf. Ook 2 man van de catamaran gered. Dat nieuws? Kwam hier ook op TV en radio. Heerlijk dat je af en toe ook een steentje kon bijdragen, als de ander dat nodig had. Flores al ontdekt met je vrienden en vast een drankje genomen op de goede afloop.
    Ga je nu in een sneltrein vaart op je thuis basis af? Of verken je nog een paar eilandjes. Ieder geval, geniet van alles en iedereen en een beter windje vol in de zeilen. Gr. Adri
  6. Lidy Westerhuis:
    19 mei 2015
    Hoi Bas, we genieten weer van jouw reisverhalen, jongen wat een geluk heb je gehad met die stormen, wat fijn, dat je zo weer anderen heb kunnen helpen. Wat moet dat mooi geweest zijn al die dolfijnen en die vinvis zo bij jouw boot, prachtig. Je beschrijft het zo goed we genieten mee. Ja Jan verteld mij ook vele verhalen van zijn reizen. Prachtig.
    Nog eventjes en dan wordt de thuisreis aangevangen. Jongen een goede reis en tot horens groetjes Lidy en Ja n