Bermuda 2

27 april 2015 - Hamilton, Bermuda

Vorige week maandag heb ik lekker een scooter gehuurd en ben bijna overal geweest op het eiland. Ook in  Hamilton , wat echt weer een grote stad is met kades voor vracht en cruiseschepen. Grote gebouwen maar ruim opgezet en schoon en opgeruimd zoals alles hier. Ik ben nog even bij een duikclub langs geweest maar het seizoen is nog niet begonnen. Jammer.
Bermuda bestaat uit een heel aantal eilandjes die allemaal op een paar na met elkaar verbonden zijn met bruggen. Aan de noordkant is het omringd met een uitgebreide hoeveelheid riffen. Het is wat heuvelachtig maar niet hoog. Toen ik een fiets ging huren wisten ze gelijk dat ik een Nederlander was. Op de fiets is het goed te doen. Er zijn veel gebouwen en forten inclusief kanonnen uit de 17e eeuw en uit de 2e wereldoorlog. De Amerikanen hebben een groot vliegveld aangelegd, waar ze nu dankbaar gebruik van maken, o.a. voor de toeristen, maar ze klagen dat er te weinig komen. Het is dan ook een duur eiland. 5 dollar voor een half volkoren en 10 voor een potje Nutella. Rood paprikaatje 4 dollar, enz. Voor de mensen hier is het bijna niet te doen. Ze produceren bijna niets zelf. Alles word geïmporteerd.
Op de ankerplek wordt het al wat drukker. Er zijn nog 3 solozeilers, een Fin met 4 vrienden aan boord en 2 catamarans en een aluminium jacht met 3 man aan boord. Tijdens het uitlaten van Jonny zijn hond op een klein eilandje, omdat die nog niet de wal op mocht, zagen we een bbq. staan en een vervallen huisje. Daar hebben we de volgende dag een barbecue  georganiseerd en alle ankerliggers uitgenodigd. Kampvuur erbij, het was erg gezellig en is goed voor de contacten. We waren met 15 man/vrouw en 11 nationaliteiten.
Hier komt nog steeds de ene na de andere depressie over en soms 3 tegelijk. Deze komen steeds recht over Bermuda en dat is niet normaal voor de tijd van het jaar. Ze moeten iets noordelijker overkomen zodat je langs de randen mee kunt liften richting Azoren. Nog geen weer om te vertrekken. Vanaf woensdag schijnt het wat te stabiliseren, maar ook dat is nog niet zeker. Onderwijl worden er allerlei klussen gedaan om de boot weer fit te krijgen. Brandstoffilters vervangen, diverse lekkageplekjes aangepakt, enz. Ik ben er eigenlijk wel aan toe om weer op pad te gaan naar de Azoren. Jonny is inmiddels toch maar vertrokken met zijn hondje en krijgt het nu voor zijn kiezen. Wij wachten nog even met ons vieren. Wij zijn nu met 4 solozeilers en gaan elke avond bij elkaar langs, dan bij de een en dan bij de ander. Dat is erg gezellig. John met een kleine catamaran van 9 meter, Jaap, een oud-loods uit Rotterdam, met een Halberg Rassy en weer een Ollie met een oude Albin Vega van 8.40m. uit 1971. Een enorm guitige ex mosselvisser uit Engeland/Schotland 3 huwelijken en 3 scheidingen achter de rug en nog steeds blij met het leven en zijn boot. Jaap is de weerspecialist en kan je er alles over vertellen. Daar doen wij natuurlijk allemaal ons voordeel mee. Zondag heeft het hard gewaaid. Windkracht 8. Ik heb de ankerketting nog maar wat laten vieren en lig nu met 40 meter op 6 meter diepte. Dat moet genoeg zijn voor een goede nachtrust. We zijn gelukkig allemaal blijven liggen zoals het ook hoort, maar je weet nooit. Naar de kant gaan was pas mogelijk toen de wind wat afnam. Ik heb hier gelukkig goede wifi dus heb me niet verveeld. Ook heb ik een lekkere cake gemaakt, gelezen en wat geklust. Er is altijd wat te doen. Voorlopig ga ik ervan uit dat ik woensdag of donderdagochtend weg kan.

1. Corrie:
    27 april 2015
    Hoi Bas,
    Als ik de foto bekijk waar jullie als zeilvrienden op staan, lijkt me dat erg gezellig. Mooi dat jullie over een aantal dagen samen op reizen. wordt dat weer een reis van ongeveer 2 a 3 weken?
  2. Ineke:
    Ha Bas,

Mooie beschrijving van Bermuda en de foto's daarbij maken je verhaal compleet. Weer mooi om te lezen! Bij een bbq met kampvuur komen de verhalen wel los denk ik. De drie vrouwen van de enorm guitige ex-mosselvisser zullen misschien wel een andere mening hebben over zijn guitigheid.
    Hoop dat de depressies verdwijnen en dat je woensdag met elkaar kunt vertrekken. Ik wens je alvast een voorspoedige vaart op weg naar de Azoren.

groeten van Ineke
  3. Adri Schonenberg:
    28 april 2015
    Dit was jouw Koningsdag dus Bas. Weer een gezellig reisverslag, bbqén, fietsen, ( dan verleer je dat dus ook niet )
    en wat mooi dat je steeds zulke gezellige zeilers tegenkomt om gezellig een borreltje mee te drinken en wat verhalen te horen, de één mooier dan de ander waarschijnlijk. Over Hamilton natuurlijk wel eens gehoord, maar nu weten we wat meer door je verslag. Hier hebben we zelfs weer nachtvorst en zo'n 11-13 graden, met af en toe een buitje. De verwachtingen zijn niet zo gunstig voor komende week. Voor jou moet alles wat beter worden om te vertrekken. Ik hoop dat dat er toch snel aan zit te komen voor je en de zeilen weer kunt hijsen. Heel veel vaarplezier en als er tijd over is weer verder met je verslag. Ik geniet ervan. Goede vaart! Adri.
  4. Petra:
    28 april 2015
    Groetjes van pa en ma, we wensen je een goede reis en behouden vaart. Geniet ervan. Pa en ma.
  5. Veroon vervoort:
    29 april 2015
    Hoi bas,wat leuk om je verhalen weer te lezen.
    Ik hoop dat je je niet te eenzaam zult voelen,zonder daniel en Nicole.
    Zij waren in ieder geval heel graag weer met je meegegaan.
    Ik wens je verder nog n mooie reis en n behouden vaart.
    Grtjs Veroon.