Barbados naar Grenada

20 december 2014 - Grenadines, Saint Vincent en de Grenadines

Barbados naar Grenada.

Om 4 uur ben ik weggevaren van Barbedos. Het was een fantastisch windje in de rug, van ca 15 knopen, precies genoeg om het zeil vol te houden en lekker vaart te maken. De nacht was heel mooi zonder wolken en alle sterren waren weer goed te zien. Soms denk ik erover om de biminii s'nachts in te klappen, want dan kan ik alles beter zien, maar een regenbui ligt altijd op de loer.  Om een uur of 9 kwamen de eerste eilanden in zicht. Omdat ze noord oost liggen en ik uit het oosten aankom kon ik de hele rij zien liggen. Voor ik er was heb ik nog een grote Dorade en een Barracuda gevangen. allebei zo'n 75 cm. ik heb ze allebei weer teruggegooid, omdat ze veel te groot waren voor mij alleen. De vissen zijn echt mooi van kleur als ze net uit het water komen! Ik ben tussen Carriacou en Union Island door gevaren, en aan de Caribische zeekant naar Tyrell bay aan de zuid oostkant van Carriacou. Dat was heel wat anders. Een heel mooie baai, met rondom bomen, een strand en met een scheepswerf en restaurant, klein winkeltje en de Customs, waar ik gelijk heb ingeklaard, ook voor Grenada, want dat hoort bij elkaar. Een oase.  Langs het strand zijn veel restaurantjes, winkeltjes, en div. waar je de dinghy voor de deur op het strand kan leggen.

Daar stond ook Marcus', een Fin die ik in Tenerife heb ontmoet met zijn boot op de kant om het onderwaterschip van nieuwe antifouling te voorzien, voordat hij door het Panamakanaal verder gaat.  Hij heeft de carburateur van mijn buitenboordmotoren schoongemaakt, want hij sloeg telkens af bij lage toeren. ik heb hem weer geholpen bij het plaatsen van extra zonnepanelen. Energie aan boord van een zeilboot is altijd een probleem. De zo'n schijnt maar 10 uur, waarvan 5 'a 6 optimaal. Dan leveren ze wel bijna 20 ampère per uur. Ook een windgenerator zet niet echt zoden aan de dijk. Ik krijg mijn accu's maximaal naar 30 %, en s'nachts loopt het weer terug naar 22 % vanwege de koelkast en andere dingen. Tijdens een oversteek moet ik ook altijd een uurtje de motor stationair laten lopen om de accu's op te pompen en gelijk water te maken.

Op Carriacou ben ik even naar Hillsborrough geweest. Ik stond bij het bushokje te wachten, toen er een bekende van nog een wachtende langs kwam, en die heeft mij naar de stad meegenomen. Zo gaat dat hier. Als je op de bus ergens staat te wachten, of langs de weg loopt komen er allerlei oude  alternatieve busjes voorbij die voor je stoppen, en je voor dezelfde prijs ( €1 ) meenemen naar het maakt niet uit. Je wordt nog net niet het busje ingetrokken, maar je hoeft in ieder geval niet op de echte bus te wachten. Dat was ook op Barbados en ook hier op Grenada.

Hillsborrough is een klein stadje waar alles is. Een kapper die heel mooie figuurtjes in je haar kan maken als je dat wilt, maar een oudere blanke man ging hem ook goed af, en het was erg gezellig in het winkeltje. Een markt waar iedereen die wat wilt verkopen geduldig achter zijn stapeltje groenten of fruit zit, en verder best veel bedrijvigheid, en bijzonder vriendelijke mensen. Het stadje zelf is kleurrijk en wat armoedig uitziend. Het is moeilijk wat te verdienen, en het leven is hier duur.

Donderdag ben ik van Carriacou via de Atlantische oceaankant naar zuid Grenada gevaren weer met een gerieflijk windje maar nu halve wind. Tegen een uur of 4 kwam ik aan in Prickly Bay, een van de mooie en vele mooie inhammen aan de zuidkust, en lig hier nu voor anker te wachten op de komst van Rita en Hester, die straks om half 4 met het vliegtuig aankomen. Daar heb ik ook wel naar uitgekeken. Ik ga ze ophalen met een taxi. Prijs afgesproken, geeft niet hoe lang het duurt als we evt. moeten wachten. Relax man. Alles vergt natuurlijk wel enige voorbereiding. Hesters hut was een dumpplek voor zeilen en ander spul, en een dame hier aan de wal heeft de was voor mij gedaan. Vers water maken, kussens uitkloppen, enz. Er is hier ook een goede supermarkt, de eerste sinds Tenerife waar ik vers vlees kon kopen. En een groente en fruitafdeling met gepoetste glimmende appeltjes! Vast weer teveel gekocht,

Inmiddels heb ik ook alle brieven gelezen die ik heel erg op prijs gesteld heb. Erg leuk om te lezen! Sommigen hebben er veel werk van gemaakt, en anderen zijn er echt voor gaan zitten.

En zo gaan wij hier  in de zon de kerstdagen vieren. Ik wens iedereen die dit leest een fijne feestdagen toe en een goed 2015!

1. Cora:
    Weer een mooi verhaal. Veel plezier straks met Rita en Hester. X
  2. Wil Stolk:
    Kerstknuffel voor jullie allemaal. Veel plezier en liefs, Wil
  3. Arie en Willy:
    Hoi Bas,
    Fijn te lezen dat je je doel bereikt hebt en je meides aan boord zijn. Fijne feestdagen met elkaar en alle goeds voor 2015.
    Wij kopen op de vrijdagmarkt weleens een Dorade. Lekker uit de oven. Volgende keer als we Dorade eten denken we zeker aan jou en zien je in gedachten al een vorkie mee prikken.
    Bas goede tijd met Rita en Hester en op naar het volgende deel van je reis. Hartelijke groetjes, Arie en Willy
  4. Ingrid:
    Hoi Bas,
    Terwijl je dit leest zullen Rita en Hester wel gezellig naast je zitten. Was weer een leuk verhaal en zeer herkenbaar vooral die bus, op Curacao had je dat ook, voor een lagere prijs dan met de grote bus kon je zo meerijden en je werd nog voor de deur afgezet ook, scheelde weer wat lopen. En alles gaat daar zeker zeer relaxed, maar je pas je vanzelf aan met zulke temperaturen.
    Geniet van de aanwezigheid van je 2 meiden en volgens mij is Daan ook al bezig met de voorbereidingen en heeft hij er ook enorm veel zin in.
    Lieve groetjes en zeg maar tegen Rita dat Billy Elliot echt super gaaf was.
  5. Hans Valkenburg:
    21 december 2014
    Beste Bas, mijn complimenten voor je boeiende reisverslagen. Je sleept de lezers met je mee. Van de plaatsen die je bezoekt schets je een mooi beeld, vooral wordt duidelijk dat het leven elders in een lager tempo zich voltrekt dan wij gewend zijn. Je technische kennis, handigheid en sociale vaardigheden komen goed van pas. Ik wens je inspirerende kerstdagen en een gezond en (wel)varend 2015!
  6. Koos:
    Hoi Bas,
    Bijzonder om je reis steeds weer mee te beleven met het ontvangen van je berichten.
    Gaaf dat dit zo mogelijk is. Wens je fijne dagen toe met Rita en Hester. Een zonnige kerst en een mooi golvend begin van 2015.
  7. Adri Schonenberg:
    21 december 2014
    Ja dat werd je hutje op orde brengen, nee heel de boot, want de dames moeten op een schoon jacht kunnen wonen voor de feestdagen. Maar dat heb je er wel voorover denk ik. Heb weer genoten van je visvangst, wel overboord gegooid. Geen vrieskastje aan boord? Dat valt me weer tegen. Mooie tochtjes met vrienden in de taxi, hier betaal je meer voor die taxiritjes, dus dat zal je afvallen als je weer in Nederland een taxiritje gaat maken. Ik vier Kerst bij vrienden op de Veluwe, zacht, af en toe een buitje, maar de kerstboom maakt het toch, met af en toe een kerstmuziekje, heel sfeervol. Jullie ook hele gezellige dagen met elkaar en een goed uiteinde. En nogmaals de beste wensen voor het nieuwe jaar 2015. Groet.
  8. Jaap Poldervaart:
    21 december 2014
    Ha die Bas en inmiddels ook Rita en Hester denk ik. We waren even uit de lucht maar zijn er nu weer eens rustig voor gaan zitten om je verhalen en foto's op ons te laten inwerken. Ook is het leuk om in te zoomen op de Google kaarten en nog meer 'zicht' te krijgen op de Carieb, zoals jij dat duid. Heb je nog niet overwogen om ala Robinson Crusoe een eilandje uit te kiezen en je daar voorgoed te vestigen? Geweldig knap dat de oversteek zo goed is verlopen en de 'beloning' er naar is. We genieten net als velen nog steeds van al je verhalende beschrijvingen dus blijf ons daarmee verblijden. Goede kerstdagen en alle goeds alvast voor 2015. tot de volgende keer, Jaap en Letta
  9. Jan Warnaar:
    Hoi Bas,
    Je hebt de oversteek gemaakt. Goed gedaan jongen. Bridgetown gezien en ben je nu op Grenada in de mooie baai van St George denk ik. Daar ga je Kerst 2014 met Rita en Hester beleven. In 1970 heb ik met Dea de kerst meegemaakt op St Lucia. Ik lag daar toen met de Geeststar. Een zomerse kerst was voor ons een bijzondere ervaring.
    Mede namens Lidy en mijn jongens wens ik jou en je gezin een mooie zonnige kerst en een voorspoedig 2015 toe.
    En voor allemaal een goede thuisreis

St Lucia,
  10. Lidy Westerhuis:
    22 december 2014
    Hoi Bas', Jan heeft wel gereageerd, doch ik doe ook een duit in het zakje, \jongen wat geniet ik van al die reisbeschrijvingen en Jan is daar ook geweest, dus als er weer een mail is van je hoor ik veel verhalen daar over. Het is hier winderig en regenachtig en jullie zullen wel in korte broek lopen. Inmiddels is he vrouw en dochter ook gearriveerd neem ik aan.Ja jongen dat was wel even poetsen nu de vrouwen aan boord komen, maar dat zal je wel niet wél niet erg gevonden hebben. Bas hele fijne dagen groetjes aan je vrouw en dochter en tot de volgende reis mail Lidy Westerhuis
  11. Corry Zantema:
    Hallo Bas,

Wij wensen je hele goede kerstdagen aan de andere kant van de oceaan en een behouden vaart. Hartelijke groeten aan Rita en Hester! Groetjes van Wisse en Corry
  12. Hans van den Berge:
    23 december 2014
    Hoi Bas,
    Wat een mooi verhaal weer. Het klinkt bijna als een droom.
    Wat doen wij hier in het westen dan allemaal moeilijk hè, alles moet betaald en afgemeten worden. De wereld zou er mooier uit zien als de mensen elkaar meer zouden helpen en voor elkaar zorgen. Nou als dat geen mooie Kerstgedachten is...
    Cora gaat weer met wat mensen het Kerstdiners verzorgen in de kerk. Dit is voor mensen die ongewild alleen zijn met Kerst.
    We zijn zelf ook een weekje weg geweest naar Lanzarote, dat was ook erg leuk en gezellig samen.
    Ik we je (jullie) een goede Kerst en een goede vaart verder.

Groet, Hans van den Berge, ook namens Cora
  13. Ejjy & jan de Baan.:
    25 december 2014
    Hi, Bas, hier een kerstwens van ons uit het herfstachtige Maassluis, het is nu eerste kerstdag en dadeljjk komen Carolien en Marc met de gezinnen om deze dag met elkaar door tebrengen. Wij kijken daar weer naar uit want met familie deze dagen door tebrengen is heel veel waard. Wij lezen met heel veel plezier je verhalen met groot respect hoe je dit beleeft. Zelf hebben wij het zelfde gevoel als wij hier uit de drukte zijn, in de natuur in Scandinavie of de Zwitserse alpen. Geniet met Rita en Hester van het samen zijn met deze dagen op een bijzondere lokatie daar in de Caraiben.
    Nog een hele goede reis toegewenst van Elly en Jan en een behouden vaart.
  14. Veroon vervoort:
    28 december 2014
    Hoi bas ,Rita en hester,hopelijk hebben jullie samen fijne feestdagen gehad,Nicole en daniel zijn met kerst hier geweest,was erg gezellig.
    Ik zie hen weer bij de nieuwjaarsduik,ben benieuwd
    Ik wens jullie n goed en fijn uiteinde en n heel goed begin van 2015.en alvast n goeie thuisreis,misschien zien jullie daniel en Nicole nog wel,zou leuk zijn.grtjs allemaal,Veroon.