Barbedos, Caribbean

14 december 2014 - Caribische Zee, Trinidad en Tobago

Barbedos.

Dinsdagmiddag 9 december ben ik aangekomen in Barbedos, Bridgetown. Bij het inklaren moest ik afmeren achter de Noordam, een passagierschip van de Holland Amerikalijn uit Rotterdam. Dan word je toch wel serieus genomen! Je moet dan langs 3 instanties waarbij je grotendeels elke keer dezelfde formulieren in moet vullen. Ze zitten in de aankomst- en vertrekhal van de cruiseschepen, wat lijkt op de vertrekhal van een vliegveld. Inclusief taxfree shops. Daarna ben ik naar de ankerplaats gevaren in Carlise Bay voor de stad en heb ik vlak voor het strand het anker laten vallen. Daarvandaan kan ik met de dinghy naar de haven varen en hem voor de brug neerleggen. De haven is alleen bestemd voor visserschepen en wat ander spul. De visserschepen zijn polyester jachten met enorme hengels aan de zijkant die op tonijn en andere grote vissoorten vissen. Aangekomen in de haven wordt de vis direct op het achterdek gefileerd en klaargemaakt voor de restaurants. De  graat, de kop en staart gaan zo in de haven overboord.

Het ligt hier aardig rustig in de luwte van het eiland en in de baai, maar met de rug naar de oceaan. Dat merk je af en toe ook wel als de wind wat draait. Ik heb 1x geprobeerd met de dinghy en eind vederop op het strand te landen want daar was een watersportzaak. Ik liet mij meeliften op een golf en schoot zo de kant op en kwam met de boot in het zand, maar de golf was nog niet klaar en duwde het bootje bijna om. Schrik! Moet je een andere techniek voor hebben denk ik. Stond ik met natte kleren in de winkel.

Ik vond het leuk in de reacties te lezen, die ik overigens heel erg op prijs stel, dat ik zo weinig slaap zou hebben gehad. Ik heb echt genoeg geslapen ‘s nachts.  Overdag bijslapen was niet nodig. De nachten duren lang. Om 19 uur was het donker en om 7 uur was het weer licht. Af en toe moest ik natuurlijk zo uit slaaptoestand wel een en ander regelen, maar dat gaat altijd goed. Als het moet ben je zo wakker. Ik heb 14 nachten buiten geslapen in de kuip, wat prima ging en was nog lekker ook. Als het ging regenen, ging ik even naar binnen op de bank. Het was wel onderbroken, maar dat heeft ook zijn bekoring. Even zitten, heldere sterrennachten, buien aan zien komen in het donker en zelfs een soort regenboog zonder kleur. Gewoon een witte boog voor een regenbui als een regenboog. De regenbuien zijn vaak Squalls ( met plotselinge rukwinden) en hebben een beperkte oppervlakte en duren niet lang. Als ze voor of naast je zijn, hebben ze geen impact, maar als ze achterop komen moet je de zee goed in de gaten houden. Als het wateroppervlak glad is, dan komt er regen, als de oppervlakte donker en gegolfd is, dan komt er meer wind aan en dan is het verstandig om van te voren even  te reven. Tijdens kan ook, of niet, dan gaat het wel lekker hard. In ieder geval kan de windrichting tijdelijk veranderen. Het blijft oppassen. De nachten waren vaak mooi. De maan kwam steeds later en voller, maar  er was in ieder geval veel licht. Twee weken lang heb ik Orion achter mij gehad en elke dag wat later. Dan merk je echt de draaiing van de aarde. Ik heb twee dagen gehad dat het niet hard genoeg waaide. Dan is de druk in het zeil net niet genoeg in verhouding tot de golven en gaat de boel klapperen. Je komt dan nog wel wat vooruit. Voor de rest is het geweldig om overdag, maar vooral ook s'nachts door het water te denderen. Twee weken hoef je niet voor je uit te kijken! Er is niks, geen andere scheepvaart en geen obstakels. En maar gaan! 5,6 knoop gemiddeld.

De aasvissen zijn tenslotte allemaal in een vissenbek verdwenen. Ik had een enorme Dorade aan de lijn die eenmaal onder de boot zich nog een keer draaide, de lijn brak en de vis verdween in de diepte. Een andere lijn heb ik per ongeluk ‘s nachts uit laten staan en toen zat er de volgende morgen alleen maar een los draadje aan de hengel. Tsja. Ik heb hier nieuwe gekocht met stalen voorlijnen!

De Calypso, het Duitse jacht, had meer geluk. Die hebben een dorade van 90 cm gevangen en hadden de koelkast vol. Zij kwamen dinsdag om 24 uur aan, 10 uur na mij en lieten het anker ‘s nachts onder het gebeier van het carillion vallen, 100 meter naast mij. Ik sliep toen al lekker vast in mijn voorondertje. We hebben veel gezelligheid gehad aan elkaar. Elke dag zijn we hier in Bridgetown met elkaar uit eten geweest en vaak zagen we elkaar even in de stad of in het WIFI café boven de dinghylandingsplaats. Ook hebben we met ons drieën een taxirit gemaakt over het eiland. Heinz een Duitser en Jonny een Zwitser. Fijne lui en leuk ze ontmoet te hebben. Vanmiddag hebben we afscheid genomen en zijn ze vertrokken naar Mustique een eilandje van de Grenadines. Morgen vertrek ik ook. Naar Carriacou, ook een eilandje van de Grenadines en daarna naar Grenada waar ik zal wachten op Rita en Hester, die zaterdag komen.

Barbedos? Ik weet het niet. Was ik hier te kort? Misschien. Mooi? Te vol. Mensen? Veel, aardig en behulpzaam. Kaap Verdië of Barbedos? Kaap Verdië.

Ik ga morgen verder en kijken wat de Carieb voor verrassingen in petto heeft.

1. Nettie van Driel:
    14 december 2014
    Geweldig, Bas, dat je de overkant veilig hebt bereikt! Knap gedaan, hoor.
    Ben je straks met de Kerstdagen alleen of zijn Rita en Hester er dan nog?
    In ieder geval wens ik wens je alvast mooie feestdagen in die zo andere omgeving en een fijne tijd straks met Rita en Hester.
    Hartelijke groeten, Nettie
  2. Hans van den Berge:
    14 december 2014
    Hoi Bas, mooi verhaal, lijkt me onvoorstelbaar mooi.
    Ook wel spannend of het allemaal goed gaat.
    Er zijn weinig winkels op de oceaan voor hulpgoederen.
    Ik wens je een goede reis en een behouden vaart.
    De champagne drink ik hier wel op.

Groet, Hans, ook namens Cora
  3. Ingrid:
    Hoi Bas,

Al hebben we elkaar pas via de mail gesproken, toch nog even via FB een kleine reactie van mij, ik geniet altijd zo van je verhalen, al begrijp ik niet altijd al die termen hahaha, maar lees het toch met plezier. Ook je foto's zijn leuk, vooral die onder de palmbomen heerlijk zeg, jaloeeeeeeers. Nogmaals wens ik je een geweldige tijd met Rita en Hester, maak er fijne dagen van. En we zien weer uit naar je volgende reisverslag

Groetjes Ingrid
  4. Bram en Anja:
    14 december 2014
    Hoi bas , zo je bent er, gefeliciteerd. Zo te lezen was het niet te moeilijk. Jammer dat het vissen niet wil lukken, mahi mahi is echt heel lekker. En een tonijntje is ook niet te versmaden.
    Hele fijne dagen met Rita en je dochter. En een gezellige warme kerst en oud en nieuw in je zwembroek.
    Ben je al wezen duiken op het wrak on de baai?
    Groet B en A
  5. Adri Schonenberg:
    14 december 2014
    Zo dat was even een leuk en mooi reisverhaal. geen vis, wel een nat pak, maar met dat mooie weer en een windje zo weer droog. Sprak je Pa en Ma in het centrum van Maassluis en zijn
    hartstikke trots op hun zoon. En Ma wel een beetje bezorgd.
    Wat gezellig dat je vrouw en dochter op bezoek komen, gaan
    ze ook nog een stukje mee?
    Je lag ook nog naast de cruiseboot Noordam van de H.A.L., mijn zoon was 22 jaar geleden kapper op de Noordam, voor een half jaar. Heeft nu een winkel in Brielle, maar toch ligt
    zijn hart ook een beetje op het water. Hele gezellige tijd met
    je familie, fijne Kerstdagen, een sfeervol uiteinde ( met oliebollen ) en een heel goed begin aan je volgende stop in het
    nieuwe Jaar 2015. Goede reis en behouden vaart.
  6. Lidy Westerhuis:
    15 december 2014
    Hallo Bas, hier de vriendin van oom Jan, jongen wat fijn, dat je de oversteek heb gehaald, bij mijn vriendinnen heb ik trots over je verteld want trots mogen we wel zijn op je. Oom Jan legt me de termen uit want ik wist niets eens wat een fok was. dus nooit te oud om te leren. We wensen je fijne feestdagen samen met je vrouw en dochter en een goed uiteinde en begin.
    Nog heel veel zeilplezier en de groetjes Lidy
  7. Dick Grootendorst:
    20 december 2014
    Hallo Bas,
    Gisteren Rita onthaald op een maaltijd met herinneringen aan haar kinderjaren. Leuk zoiets voor je dochter te mogen doen. Ze vertelde dat je vond dat je wel twee weken kon wachten met een verhaal schrijven. Ik denk dat alle volgers het daar niet mee eens zullen zijn. Het is je hopelijk toch wel duidelijk dat er door velen van je verhalen genoten wordt. Op dit moment zijn Rita en Hester naar je onderweg. Ik hoop dat ze goed aankomen en jullie een mooie tijd met elkaar kunnen beleven. Goede kerstdagen en een voorspoedig 2015 toegewenst.
    Je schoonvader en Sheila